Żłobek
Żłobek umożliwia załatwienie 2 spraw
W celu załatwienia spraw w Żłobkach przygotowano druki do pobrania w popularnych formatach PDF lub DOC. Bardziej złożone zagadnienia zawierają wzory wypełniania dokumentów, a jeżeli sprawę można załatwić przez Internet - instrukcję prezentującą krok po kroku złożenie wniosku online.
Żłobek to często pierwszy etap edukacji dla najmłodszych. Dzieci uczą się i poznają świat poprzez zabawę, aby przygotować się do nauki w przedszkolu. Wszystko przebiega pod okiem doświadczonych pedagogów.
Rodzaje żłobków
W Polsce istnieją 2 rodzaje żłobków:
- publiczne - tworzone i prowadzone przez gminy,
- prywatne - tworzone i prowadzone przez prywatne podmioty.
Kto może tworzyć i prowadzić żłobki?
Do podmiotów mogących prowadzić żłobki należą:
- jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa),
- instytucje publiczne (na przykład urząd, sąd, trybunał, NFZ, PAN),
- osoby fizyczne,
- osoby prawne,
- jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Struktura organizacyjna żłobków
Na czele każdej placówki tego typu stoi dyrektor, którym może być osoba posiadająca wykształcenie wyższe i co najmniej 3 lata doświadczenia w pracy z dziećmi bądź średnie/średnie branżowe oraz 5 lat doświadczenia w pracy z dziećmi. Największą część personelu każdego żłobka stanowią opiekunowie, którzy muszą posiadać odpowiednie wykształcenie np. z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. Niektóre żłobki posiadają także wolontariuszy, którzy wspomagają opiekunów w zakresie opieki nad dziećmi. Jeżeli do placówki uczęszcza więcej niż dwadzieścioro dzieci, powinna ona zatrudniać również położną lub pielęgniarkę.
Zadania żłobków
Do głównych zadań tych placówek należą:
- zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych,
- zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka,
- prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.