Czasami zaświadczenie o zarobkach wystawione przez pracodawcę nie wystarczy, aby załatwić sprawę urzędową - wówczas trzeba się starać o zaświadczenie o dochodach wydawane przez urzędy skarbowe. Jak wnioskować o ten dokument? Kto może złożyć wniosek? Ile kosztuje wydanie zaświadczenia? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Cel wydawania zaświadczenia o dochodach
Jest to dokument, któryzawiera dane na temat dochodów osiągniętych w danym roku. Jest wydawane wyłącznie na wniosek podatnika. Celem zaświadczenia o dochodach z urzędu skarbowego jest potwierdzenie informacji, jakimi dysponuje organ o dochodach podatnika.
Zaświadczenie o dochodach z urzędu skarbowego - kiedy może być przydatne?
Dokument wydawany na wniosek przez urząd skarbowy może być przydatny m.in. podczas starania się o:
- alimenty na dziecko,
- uprawnienia dla osób niepełnosprawnych w Bytomiu i osób objętych przepisami o szczególnych uprawnieniach dla kombatantów,
- świadczenia socjalne, ochrony zdrowia,
- ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, rentę strukturalną,
- kartę pobytu w Bytomiu.
MOPS/GOPS ma możliwość pobrania informacji na temat wysokości dochodów podatnika bezpośrednio z systemu administracji podatkowej. Należy upewnić się, czy w przypadku załatwianej sprawy takie zaświadczenie jest wymagane.
Kto może wnioskować o zaświadczenie o wysokości dochodu?
Z wnioskiem do urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia o wysokości dochodu może wystąpić osoba:
- od której prawo wymaga urzędowego potwierdzenia wskazanych przez nią informacji,
- mająca w tym interes prawny.
Wniosek o zaświadczenie o dochodach z Urzędu Skarbowego Bytom
Aby otrzymać dokument, należy złożyć wniosek do Urzędu Skarbowego w Bytomiu:
- osobiście,
- listownie,
- online:
- za pośrednictwem strony podatki.gov.pl w e-Urzędzie Skarbowym,
- za pośrednictwem e-PUAP.
Poprawnie wypełniony wniosek powinien zawierać:
- miejscowość i datę sporządzenia,
- wskazanie organu, do którego składany jest wniosek,
- dane identyfikujące podatnika,
- treść żądania wraz z uzasadnieniem,
- podpis.
Wniosek można pobrać ze strony właściwego Urzędu Skarbowego w Bytomiu lub skorzystać z przykładowego wniosku o zaświadczenie o dochodach. Należy pamiętać, że nie każdy urząd będzie przyjmował nieoficjalne wnioski, dlatego powinno się skorzystać ze wzoru umieszczonego na stronie US Bytom.
Zaświadczenie o dochodach z urzędu skarbowego przez Internet
Dzięki usłudze e-Urząd Skarbowy, wnioskujący ma możliwość złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o wysokości dochodów online. Wystarczy zalogować się za pomocą login.gov.pl, aplikacji mObywatel lub danych autoryzujących i postępować zgodnie z instrukcją.
Aby złożyć wniosek na Portalu Podatkowym, należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:
- Po zalogowaniu się należy wyrazić zgodę na e-korenspondencję oraz uzupełnić dane do powiadomień.
- Następnie wybrać zakładkę "ZŁÓŻ DOKUMENT", wskazać i uzupełnić dane dotyczące zaświadczenia o dochodach.
- Ostatnim krokiem jest kliknięcie przycisku "Akceptuj i wyślij".
Ile kosztuje wydanie zaświadczenia o dochodach?
Otrzymanie zaświadczenia możliwe jest po uiszczeniu opłaty w wysokości 17 złotych. Opłaty można jednak uniknąć.
Zaświadczenie jest zwolnione z opłat, jeśli jest wymagane w sprawach:
- alimentacyjnych,
- ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego, rent strukturalnych,
- uprawnień dla osób niepełnosprawnych i osób objętych przepisami o szczególnych uprawnieniach dla kombatantów,
- świadczeń socjalnych, załatwianych na podstawie przepisów o pomocy społecznej i przepisów o zatrudnieniu socjalnym,
- zatrudnienia, wynagrodzeń za pracę, nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej,
- ochrony zdrowia.
Z opłaty zwolnione są także osoby, które składając wniosek, przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.
Wydanie zaświadczenia na wniosek złożony w e-Urzędzie Skarbowym jest bezpłatne.
Ile czeka się na wydanie dokumentu?
Urząd skarbowy wydaje zaświadczenie o wysokości dochodów bez zbędnej zwłoki, w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.