Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu 2021 Bełchatów
Aktualizacja: 26 marca 2021
Informacje w artykule
Wyrejestrowanie pojazdu Bełchatów
Jeśli jesteś właścicielem pojazdu, z którego przestałeś korzystać z różnych względów (zobacz poniżej jakich), możesz go wyrejestrować.
Kto i kiedy powinien wyrejestrować pojazd?
Do wyrejestrowania upoważniony jest właściciel pojazdu. Jeśli pojazd ma współwłaścicieli, wszyscy oni muszą stawić się w urzędzie podczas składania wniosku o wyrejestrowanie, lub wybrać jednego przedstawiciela, na którego przeniosą swoje pełnomocnictwo.
Pojazd należy wyrejestrować, jeżeli zostanie:
- zezłomowany,
- skradziony,
- wywieziony za granicę (sprzedany lub oddany w ramach darowizny),
- oddany do kasacji za granicą,
- trwale utracony (np. spali się w pożarze) uwaga! nawet gdy samochód zostanie spalony należy go zezłomować i dopiero wówczas można go wyrejestrować lub sprzedać na części,
- oddany do stacji demontażu lub do punktu zbiórki odpadów (jeśli pojazd nie zostanie wyrejestrowany przez właściciela lub współwłaścicieli samodzielnie, zrobi to urząd, po otrzymaniu stosownego zaświadczenia ze stacji demontażu),
- wycofany z obiegu.
Wyrejestrowanie pojazdu po sprzedaży - czy jest konieczne?
Jeśli pojazd został sprzedany w kraju lub przekazany w darowiźnie, nie ma potrzeby wyrejestrowania. W takim przypadku należy jednak w ciągu 30 dni kalendarzowych od sprzedaży zgłosić zbycie pojazdu. Jeśli warunek ten nie zostanie dopełniony można otrzymać karę. Wniosek o zbycie pojazdu w Bełchatowie możesz złożyć online.
Czy pojazd można ponownie zarejestrować?
Z reguły pojazd, który został wyrejestrowany, nie może zostać ponownie zarejestrowany. Wyjątkiem są:
- pojazdy odzyskane z kradzieży,
- pojazdy zabytkowe,
- pojazdy uznane przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowe (dla pojazdów powyżej 25 lat),
- pojazdy mające szczególne znaczenie dla historii motoryzacji,
- pojazdy wcześniej wyrejestrowane z powodu sprzedaży za granicą lub wywiezienia z kraju,
- przyczepy rolnicze i ciągniki.
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
Jak wyrejestrować samochód i ile to kosztuje?
Aby wyrejestrować pojazd, należy wykonać kilka kroków:
- Przygotować niezbędne dokumenty
- Zapłacić za decyzję o wyrejestrowaniu
- Złożyć dokumenty w odpowiednim urzędzie i wyrejestrować pojazd
Koszt wydania decyzji o wyrejestrowaniu to 10 zł. Płatności można dokonać w kasie urzędu lub przelewem na konto, ważne będzie zachowanie dowodu wpłaty.
Co jest potrzebne do wyrejestrowania samochodu w Bełchatowie?
Bez względu na powód wyrejestrowania, potrzebne będą:
- wniosek o wyrejestrowanie pojazdu (można znaleźć go w sekcji Wnioski i dokumenty lub otrzymać w wersji papierowej w urzędzie),
- dokument potwierdzający tożsamość,
- w razie konieczności - pełnomocnictwo od współwłaścicieli pojazdu (w przypadku braku pełnomocnictwa wszyscy współwłaściciele muszą się stawić osobiście w urzędzie)
- dowód wpłaty za decyzję,
- dokumenty dodatkowe - według powodu wyrejestrowania pojazdu.
Poniżej znajduje się lista dodatkowych dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku, w zależności od powodu wyrejestrowania pojazdu.
Wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu
Jeśli samochód został oddany do stacji demontażu, niezbędne będą także:
- zdemontowane uprzednio tablice rejestracyjne,
- zaświadczenie ze stacji demontażu o wykonaniu złomowania,
- unieważnienie dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu
Kradzież pojazdu
Jeśli pojazd został skradziony, należy dodatkowo przygotować:
- samodzielnie sporządzone oświadczenie o kradzieży pojazdu z dodatkową informacją o świadomości odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (zgodnie z art. 233 Kodeksu karnego),
- zaświadczenie o zgłoszeniu kradzieży (wydane przez policję) lub postanowienie o umorzeniu śledztwa w sprawie kradzieży pojazdu,
- dowód rejestracyjny,
- kartę pojazdu - jeśli była wydana.
Jeśli z powodu kradzieży brakuje któregoś z powyższych dokumentów to należy przygotować odpowiednie oświadczenie z wyjaśnieniem co się z nimi stało.
Wywóz za granicę / sprzedaż za granicę
Jeśli doszło do zbycia pojazdu za granicą - sprzedaży lub przekazania w ramach darowizny, należy przedłożyć w urzędzie:
- dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicą, np.:
- umowa kupna-sprzedaży samochodu
- umowa darowizny
- samodzielnie napisane oświadczenie o zbyciu pojazdu
- kopię dokumentu potwierdzającego rejestrację pojazdu za granicą.
Kasacja pojazdu za granicą
Jeśli pojazd uległ zniszczeniu za granicą i trafił tam go kasacji, w polskim urzędzie będzie konieczne przedłożenie:
- potwierdzenia wykonania kasacji (dokument z tamtejszej stacji demontażu),
- dowodu rejestracyjnego,
- tablic rejestracyjnych,
- karty pojazdu - jeśli była taka wydana.
Trwała utrata pojazdu
Jeśli pojazd został zniszczony całkowicie w wyniku zdarzenia, na przykład pożaru - jest to tak zwana trwała utrata pojazdu. Aby wyrejestrować taki pojazd, należy przygotować dodatkowo:
- potwierdzenie utraty pojazdu, na przykład dokument poświadczający o spłonięciu pojazdu w pożarze,
- dowód rejestracyjny,
- tablice rejestracyjne,
- karta pojazdu - jeśli taka została wydana,
- dowód wpłaty na rzecz gminy - jest to opłata na rzecz zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku, a o jej wysokość zapytać należy w urzędzie.
Jeśli brakuje któregoś z powyższych dokumentów lub tablic rejestracyjnych, ponieważ zostały one zniszczone, należy przygotować odpowiednie oświadczenie, w którym dokładnie zostanie wyjaśnione, co się z nimi stało.
Wycofanie pojazdu z obiegu
Jeśli producent samochodu wycofuje dany model z obrotu z powodu wprowadzenia go na rynek bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu to do jego wyrejestrowania niezbędny jest jeden z poniższych dokumentów:
- potwierdzenie wycofania z obiegu, na przykład oświadczenie producenta,
- potwierdzenie odkupienia samochodu przez producenta,
- poświadczona kopia decyzji administracyjnej o wycofaniu z obrotu danego pojazdu.
Gdzie należy złożyć wymagane dokumenty?
Dokumenty należy złożyć w wydziale komunikacji, w urzędzie właściwym dla miejsca zamieszkania:
- Warszawa - w urzędzie dzielnicy,
- miasto na prawach powiatu - w urzędzie miasta (wydział komunikacji),
- pozostałe - w urzędzie starostwa powiatowego (wydział komunikacji).
Można dokumenty złożyć osobiście lub przesłać listownie. Niektóre urzędy prowadzą również skrzynkę podawczą online - można to sprawdzić na stronie www właściwego urzędu.
Jak długo czeka się na wyrejestrowanie pojazdu w Bełchatowie?
Zazwyczaj procedura trwa do miesiąca od złożenia wniosku i wszystkich wymaganych dokumentów w Bełchatowie. W przypadkach bardziej skomplikowanych może wydłużyć się do 2 miesięcy.
Decyzję możesz odebrać osobiście lub otrzymać pocztą (także wtedy, gdy wniosek zostanie złożony przez internet).
Ile wynosi kara za brak wyrejestrowania pojazdu?
Dnia 1 stycznia 2020 roku zatwierdzone zostały zmiany w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym.
Według nowego art. 140mb ust. 2 właściciele pojazdów, którzy nie powiadomią starosty o wyrejestrowaniu pojazdu w terminie 30 dni zapłacą kary w wysokości od 200 zł do 1000 zł. Ponadto kary te dotyczą także osób, które nie zarejestrują pojazdu w terminie (np. w przypadku kupna).
Gdzie można złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu w Bełchatowie?
Nazwa instytucji | Adres | Numer telefonu |
---|---|---|
Starostwo Powiatowe w Bełchatowie | ul. Pabianicka 26 bud.A 97-400 Bełchatów |
+48446358609 |
Pobierz wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
Administrator serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje zawarte na stronach serwisu były aktualne, poprawne i kompletne. Administrator nie ponosi jednak odpowiedzialności za stosowanie udostępnianych wzorów dokumentów, a użytkownik na własną odpowiedzialność posługuje się zamieszczonymi w serwisie informacjami i dokumentami.