Urząd Miasta UM Łódź - kontakt, wydziały, wnioski i druki do pobrania
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • 5 min. czytania
Kontakt - adres, telefon i godziny otwarcia
Urząd Miasta w Łodzi
adres: ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
tel. +48426384444
strona www e-mail rezerwacja kolejki
Otwarte w czwartek od 09:00 godziny otwarcia
wt: 09:00-17:00
śr: 08:00-16:00
czw: 09:00-17:00
pt: 08:00-16:00
sob-niedz: nieczynne
Urząd Miasta - Delegatura Bałuty w Łodzi
adres: ul. Smugowa 26A, 91-066 Łódź
tel. +48426385107
strona www e-mail rezerwacja kolejki
Otwarte w czwartek od 08:00 godziny otwarcia
wt: 09:00-17:00
śr-pt: 08:00-16:00
sob-niedz: nieczynne
Urząd Miasta - Delegatura Górna w Łodzi
adres: Al. Politechniki 32, 90-980 Łódź
tel. +48426385614
strona www e-mail rezerwacja kolejki
Otwarte w czwartek od 08:00 godziny otwarcia
wt: 09:00-17:00
śr-pt: 08:00-16:00
sob-niedz: nieczynne
Urząd Miasta - Delegatura Polesie w Łodzi
adres: ul. Krzemieniecka 2B, 94-030 Łódź
tel. +48426384444
strona www e-mail rezerwacja kolejki
Otwarte w czwartek od 08:00 godziny otwarcia
wt: 09:00-17:00
śr-pt: 08:00-16:00
sob-niedz: nieczynne
Urząd Miasta - Delegatura Śródmieście w Łodzi
adres: ul. Piotrkowska 110, 90-440 Łódź
tel. +48426384000
strona www e-mail rezerwacja kolejki
Otwarte w czwartek od 08:00 godziny otwarcia
wt: 09:00-17:00
śr-pt: 08:00-16:00
sob-niedz: nieczynne
Urząd Miasta - Delegatura Widzew w Łodzi
adres: al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 100, 90-360 Łódź
tel. +48426385425
strona www e-mail rezerwacja kolejki
Otwarte w czwartek od 09:00 godziny otwarcia
wt: 09:00-17:00
śr: 08:00-16:00
czw: 09:00-17:00
pt: 08:00-16:00
sob-niedz: nieczynne
Urząd Miasta umożliwia załatwienie 66 spraw
W celu załatwienia spraw w Urzędach miasta przygotowano druki do pobrania w popularnych formatach PDF lub DOC. Bardziej złożone zagadnienia zawierają wzory wypełniania dokumentów, a jeżeli sprawę można załatwić przez Internet - instrukcję prezentującą krok po kroku złożenie wniosku online.
Urząd miasta na prawach powiatu (UM) jest jednostką organizacyjną, która umożliwia prezydentowi miasta wykonywanie uchwał rady miasta oraz realizację określonych przepisami prawa zadań powiatu. Kierownikiem urzędu miasta jest jego prezydent. Urzędy miasta na prawach powiatu znajdują się - jak sama nazwa wskazuje - w miastach na prawach powiatu.
Czym są miasta na prawach powiatu?
Miasta na prawach powiatu to gminy, które wykonują zadania powiatu, z zakresu zaspokajania potrzeb mieszkańców, takich jak:
- ład przestrzenny,
- ochrona środowiska,
- gospodarka wodna,
- remonty i budowy dróg miejskich, mostów czy placów,
- transport zbiorowy oraz dróg publicznych,
- pomoc społeczna,
- edukacja publiczna,
- cmentarze miejskie,
- obronność,
- współpraca ze społecznościami lokalnymi czy regionalnymi innych państw.
Niektóre miasta zostały podniesione do rangi powiatu w 1999 roku, przy okazji wprowadzenia trójstopniowego podziału terytorialnego kraju. Były to:
- miasta z liczbą mieszkańców przekraczającą 100 tysięcy,
- dawne stolice województw,
- niektóre miasta w dużych aglomeracjach miejskich np. Jastrzębie-Zdrój, Mysłowice, Żory.
Obecnie w Polsce znajduje się 66 miast na prawach powiatu.
Struktura Urzędu Miasta w Łodzi
Urząd Miasta (UM) w Łodzi tworzą:
- wydziały i równorzędne komórki organizacyjne,
- samodzielne komórki organizacyjne.
Strukturę organizacyjną oraz zasady funkcjonowania Urzędu Miasta w Łodzi reguluje regulamin ustanowiony w drodze zarządzenia przez organ wykonawczy, w tym przypadku prezydenta miasta. Najczęściej w polskich urzędach miast znajdują się następujące wydziały (w Łodzi mogą wystąpić nieznaczne różnice w nazewnictwie):
- Urząd Stanu Cywilnego,
- Wydział Podatków i Opłat Lokalnych (Wydział Podatków i Windykacji),
- Wydział Komunikacji (Wydział Uprawnień Komunikacyjnych),
- Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa,
- Wydział Architektury i Budownictwa (Wydział Budownictwa i Planowania Przestrzennego lub Wydział Budownictwa i - osobno - Biuro Planowania Przestrzennego),
- Wydział Spraw Obywatelskich,
- Wydział Gospodarki Mieniem (Wydział Zarządzania Mieniem),
- Wydział Geodezji i Kartografii,
- Wydział Edukacji i Sportu (Wydział Oświaty, Wydział Sportu i Rekreacji + Wydział Edukacji),
- Wydział Promocji, Turystyki i Sportu,
- Wydział Kultury i Dziedzictwa,
- inne - w zależności od jednostki.
Każdy wydział pełni ściśle określone funkcje, dlatego warto wiedzieć, do którego z nich należy udać się w swojej sprawie.
Komunikacja wewnątrz urzędu, również między wydziałami, może odbywać się za pośrednictwem notatek służbowych.
Zadania wybranych wydziałów Urzędu Miasta Łódź
Urząd Stanu Cywilnego w Łodzi
Urząd Stanu Cywilnego jest instytucją, która rejestruje urodzenia i zgony, umożliwia zawieranie małżeństw oraz pozwala na uzyskanie rozmaitych dokumentów potwierdzających zdarzenia cywilne (składacie tu m.in. wnioski o odpis aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu).
Wydział Podatków i Opłat Lokalnych - Łódź
Do kompetencji Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych należy przede wszystkim koordynowanie kwestii podatkowych, opłat lokalnych i skarbowych. To właśnie tutaj mieszkańcy składają swoje deklaracje podatkowe oraz uiszczają opłaty takie jak: podatek od nieruchomości w Łodzi, podatki leśne i rolne.
Wydział Komunikacji w Łodzi
Wydział Komunikacji wydaje prawa jazdy w Łodzi, prowadzi wykaz ośrodków nauki jazdy, dokonuje rejestracji samochodów w Łodzi oraz wydaje odpowiednie zezwolenia na prowadzenie działalności transportowej.
Wydział Działalności Gospodarczej i Rolnictwa - Łódź
Ten wydział odwiedzają głównie osoby, które chcą zarejestrować działalność gospodarczą w Łodzi lub dokonać zmiany danych firmowych w CEIDG oraz uzyskać różnego typu zezwolenia, w tym zezwolenie na sprzedaż alkoholu w Łodzi (potocznie zwane koncesją na alkohol).
Wydział Geodezji i Kartografii - Łódź
W Wydziale Geodezji i Kartografii mamy możliwość m.in. złożenia wniosku o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków w Łodzi, zaktualizowania danych w ewidencji gruntów w Łodzi, nadanie numeru porządkowego nieruchomości w Łodzioraz zweryfikowania dokumentacji projektowych i podziału nieruchomości.
Wydział Architektury i Budownictwa - Łódź
Wydział ten prowadzi sprawy związane planowaniem i zagospodarowaniem przestrzeni w mieście. Odpowiada m.in. za sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w Łodzi czy rozpatrywanie wniosków w sprawie chociażby pozwolenia na budowę w Łodzi, rozbiórkę w Łodzi i zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego w Łodzi.
Wydział Spraw Obywatelskich - Łódź
Do tego wydziału najczęściej udajemy się w celu odebrania dowodu osobistego w Łodzi, uzyskania zezwolenia związanego z przeprowadzeniem zbiórki publicznej, zarejestrowania stowarzyszenia oraz załatwienia spraw meldunkowych w Łodzi. Dowód osobisty jest jedynym dokumentem, który należy odebrać osobiście - w przypadku innych można skorzystać z upoważnienia do odbioru dokumentów.
Jeżeli urząd zwleka z załatwianiem sprawy, petent może wystosować pismo ponaglające.
Jednostki podległe Urzędowi Miasta w Łodzi
Do jednostek zarządzanych przez Urząd Miasta w Łodzi należą w szczególności:
- placówki zdrowia,
- placówki oświatowe,
- ośrodki kultury, biblioteki i muzea,
- ośrodki sportowe,
- zakłady opieki społecznej.