Odpis aktu zgonu Czerniewice online lub wniosek [PDF, DOC] 2022

Odpis aktu zgonu Czerniewice

Czy zgon należy zgłosić? Ile jest czasu na powiadomienie USC w miejscowości Czerniewice?

Fakt śmierci każdorazowo należy zgłosić w Urzędzie Stanu Cywilnego w miejscowości Czerniewice w przeciągu 3 dni od wystawienia karty zgonu, a jeśli zgon nastąpił w wyniku choroby zakaźnej – w ciągu 24 godzin. Po dokonaniu zgłoszenia osoba zmarła automatycznie zostaje wymeldowana z miejsca stałego lub tymczasowego pobytu, a jej dowód osobisty zostaje unieważniony.

Zgłoszenia śmierci można dokonać wyłącznie osobiście w urzędzie stanu cywilnego, właściwym dla miejsca zgonu. Tam też otrzymuje się pierwszy akt zgonu.

Dopiero po sporządzeniu aktu zgonu można dokonać pochówku zmarłej osoby.

Kto może zgłosić zgon?

Zgłoszenia zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego w miejscowości Czerniewice może dokonać współmałżonek osoby zmarłej, bądź pozostała rodzina np. dzieci, wnuki, prawnuki czy rodzice, a także brat, siostra, siostrzenica, bratanek i teściowie. Zgłoszenia można również dokonać poprzez pełnomocnika.

Jak zarejestrować zgon?

Co należy przygotować by zgłosić zgon w miejscowości Czerniewice?

Należy przygotować:

  • kartę zgonu otrzymaną od lekarza, który potwierdził zgon,
  • dowód osobisty osoby zmarłej,
  • swój dokument tożsamości do okazania – dowód osobisty lub paszport → Sprawdź, jak wyrobić paszport w miejscowości Czerniewice
  • pełnomocnictwo oraz potwierdzenie dokonania opłaty - jeśli sprawa jest załatwiana przez pełnomocnika.

Przy rejestrowaniu zgonu mężczyzny do lat 50-ciu, należy okazać również jego książeczkę wojskową

Po zarejestrowaniu zgonu kierownik urzędu stanu cywilnego wyda jeden bezpłatny odpis skrócony aktu zgonu, który może być przydatny m.in. przy okazji przyjmowania lub odrzucania spadku zapisanego przez zmarłego. Warto pamiętać, że przyjęcie spadku wiąże się z koniecznością zapłaty podatku od spadku/darowizny.

Kto może otrzymać skrócony lub zupełny odpis aktu zgonu?

Do uprawnionego grona osób należą:

  • współmałżonek,
  • zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki),
  • wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie),
  • rodzeństwo,
  • przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny,
  • osoba wskazująca interes prawny w uzyskaniu odpisu (np. potrzebny do sądu),
  • sąd, prokurator,
  • organizacje społeczne, jeśli uzasadnią,
  • instytucje i urzędy, jeśli uzasadnią,
  • pełnomocnicy powyższych.

W jakiej formie można otrzymać odpis skrócony lub zupełny aktu zgonu?

Wnioskowane odpisy można otrzymać w formie:

  • papierowej (osobiście, pocztą) 
  • elektronicznej – dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym (akt zgonu online) można otrzymać na skrzynkę ePUAP (dotyczy wszystkich odpisów za wyjątkiem wielojęzycznego)

Ile kosztuje odpis aktu zgonu?

Ile kosztuje wydanie aktu zgonu?

Zgłoszenie faktu zgonu oraz sporządzenie pierwszego aktu zgonu nie podlegają opłatom skarbowym. Za wystawienie kolejnych odpisów należy dokonać opłaty zgodnie z cennikiem:

  • 22 zł - za odpis skrócony aktu zgonu,
  • 33 zł - za odpis zupełny aktu zgonu.

Jeżeli zgłoszenia zgonu dokonuje pełnomocnik, zostanie pobrana opłata w wysokości 17 zł.

Jak długo czeka się na aktu zgonu?

Sprawa jest załatwiana niezwłocznie. Zgon jest rejestrowany w dniu zgłoszenia i od razu zostaje wystawiony jeden bezpłatny odpis skrócony aktu zgonu. Czynności te trwają nie dłużej niż 30 minut.

Na wydanie kolejnych odpisów aktu zgonu trzeba czekać odpowiednio:


Wersja papierowa skróconego i zupełnego odpisu aktu zgonu

  • do 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku - jeśli akt jest w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego,

  • do 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku - jeśli dany Urząd Stanu Cywilnego (USC) posiada akt w wersji papierowej, a nie został on jeszcze przeniesiony do cyfrowego rejestru,

  • do 10 dni kalendarzowych od złożenia wniosku - jeśli dany Urząd Stanu Cywilnego (USC) nie posiada aktu w wersji papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do cyfrowego rejestru,

Akt zgonu online

Wersja elektroniczna skróconego i zupełnego odpisu aktu zgonu

  • automatycznie na skrzynkę ePUAP, jeśli:
    • akt dotyczy Ciebie, Twoich dzieci, rodziców, małżonka, 
    • akt znajduje się w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego oraz
      • wybrałeś we wniosku odbiór na skrzynkę ePUAP oraz płatność online,
      • system potwierdzi spełnienie warunków do automatycznego wydania odpisu.

WAŻNE: Odpis elektroniczny to plik XML lub PDF, który jest ważny tylko w wersji elektronicznej. Nie można go wydrukować i przedstawiać jako odpisu papierowego - nie ma wówczas mocy prawnej.

Jakie dokumenty należy przygotować?

Aby otrzymać sprostowanie aktu cywilnego, należy dostarczyć do urzędu stanu cywilnego następujące dokumenty:

Odpis aktu zgonu

Gdzie złożyć wniosek o odpis aktu zgonu?

Gdzie i jaki wniosek złożyć o uzyskanie aktu zgonu?

Istnieją trzy możliwości złożenia wniosku:

  1. przez internet - korzystając z Profilu Zaufanego. Należy zalogować się do skrzynki ePUAP, złożyć wniosek (zgodnie z instrukcją krok po kroku). Można dokonać również płatności online za odpis - ePUAP umożliwia to dla kilku zrzeszonych banków.
  2. osobiście - wniosek złożyć na miejscu w Urzędzie Stanu Cywilnego w miejscowości Czerniewice.
  3. listownie - wniosek pobrany ze strony urzędu w miejscowości Czerniewice można również złożyć listownie.

Niezależnie od sposobu składania wniosku, należy dołączyć do niego poniższe dokumenty:

  • potwierdzenie opłaty skarbowej za odpis, jeśli jest wymagana (potwierdzenie z banku lub dokonanie płatności online z poziomu skrzynki ePUAP);
  • dokument potwierdzający interes prawny - jeżeli wniosek składa osoba spoza bliskiej rodziny;
  • pełnomocnictwo - jeśli osoba składająca wniosek z niego korzysta.

Gdzie odebrać odpis aktu zgonu w miejscowości Czerniewice?

Wersja elektroniczna skróconego i zupełnego odpisu aktu zgonu

  • Trafi automatycznie na skrzynkę ePUAP

WAŻNE: Odpis elektroniczny to plik XML lub PDF, który jest ważny tylko w wersji elektronicznej. Nie można go wydrukować i przedstawiać jako odpisu papierowego - nie ma mocy prawnej.

Wersja papierowa skróconego i zupełnego odpisu aktu zgonu

  • w Urzędzie Stanu Cywilnego w miejscowości Czerniewice.

Sprostowanie aktu zgonu

Jeżeli informacje zawarte w akcie zgonu wymagają sprostowania, należy zwrócić się w tej sprawie do Urzędu Stanu Cywilnego i złożyć odpowiedni wniosek.

Przed podjęciem jakichkolwiek kroków w tej sprawie, należy dokładnie ustalić na czym polega błąd, gdzie występuje oraz jaki dokument może stanowić podstawę sprostowania aktu cywilnego.

Opłata za sprostowanie aktu cywilnego

Aby otrzymać sprostowanie aktu cywilnego, należy uiścić opłatę w wysokości 39 zł. Dodatkowe 17 zł płaci się wyłącznie w przypadku korzystania z usług pełnomocnika (o ile nie należy do rodziny).

Opłat można dokonać na rachunek bankowy, w kasie urzędu lub w Opłatomatach.

Urzędnik przystąpi do załatwienia sprawy niezwłocznie po przyjęciu wniosku.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity — Dz.U. z 2018 r. poz. 2224 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity — Dz.U. z 2019 r. poz. 1000 z późn. zm.)
  • Konwencja nr 16 Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego sporządzona w Wiedniu 8  września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów aktów stanu cywilnego (Dz.U. z 2004 r. nr 166 poz. 1735)

Gdzie załatwić sprawę odpis aktu zgonu w miejscowości Czerniewice?

Nazwa instytucji Adres Telefon
Urząd Stanu Cywilnego w miejscowości Czerniewice ul. Mazowiecka 42
97-216 Czerniewice
+48447104486 

Dokumenty do pobrania - wzory [PDF, DOC] 2022

Zgon należy zgłosić osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla miejsca zgonu. Potrzebne dokumenty:

  • karta zgonu – dostaniesz ją od lekarza, który stwierdził zgon,
  • dowód osobisty zmarłej osoby,
  • swój dokument tożsamości do okazania (np. dowód osobisty lub paszport).

Zgon może również zgłosić pełnomocnik, np. przedstawiciel zakładu pogrzebowego, jeśli tylko otrzymał od Ciebie odpowiednie pełnomocnictwo.

Wniosek o uzyskanie odpisu aktu cywilnego można otrzymać w lokalnym Urzędzie Stanu Cywilnego.

Dodatkowo należy przygotować:

  • potwierdzenie opłaty skarbowej
  • potwierdzenie interesu prawnego - jeśli chcesz dostać odpis dotyczący innej osoby
  • dokument tożsamości (na przykład dowód osobisty albo paszport)
Pobierz dokument