Brak adresu uniemożliwia zameldowanie w Witkowie, odbieranie korespondencji czy przesyłek kurierskich oraz prowadzenie działalności gospodarczej. Rozwiązaniem problemu może być uzyskanie numeru budynku. Jak się o niego starać? Odpowiedź na pytanie znajduje się w poniższym poradniku.
Czym jest numer porządkowy?
Jest to specjalny numer, którym oznacza się budynki na danej ulicy (np. ul. Kwiatowa 12 w Krakowie) lub budynki w miejscowości, która nie posiada nazw ulic i placów np. Gumienice 167. Do numeru mogą być dodawane również litery, np. Kwiatowa 15 D.
Jakie budynki muszą posiadać numery porządkowe?
Wśród budynków, które muszą posiadać numery porządkowe wymienia się:
- budynki mieszkalne,
- budynki biurowe,
- szpitale,
- budynki o charakterze edukacyjnym np. szkoły,
- budynki ogólnodostępne wykorzystywane na cele kultury i kultury fizycznej,
- placówki opieki medycznej,
- budynki przeznaczone do wykonywania działalności gospodarczej.
Niektóre obiekty mogą posiadać numery porządkowe, jednak nie jest to obligatoryjne. Są to garaże, parkingi, wjazdy i wejścia do parków, ogrodów oraz innych miejsc wypoczynku i działalności gospodarczej.
Kto może złożyć wniosek o nadanie numeru budynku w Witkowie?
O przyznanie numeru budynku w Witkowie może starać się zarówno jego właściciel, władający, użytkownik wieczysty, zarządca, jak i dzierżawca.
Kiedy złożyć wniosek o nadanie numeru budynku?
Wniosek można złożyć w dowolnym momencie - przed, w trakcie oraz po zakończeniu budowy budynku.
Nadanie numeru budynku w budowie
Aby otrzymać numer porządkowy budynku nie trzeba wcześniej starać się o pozwolenie na jego użytkowanie ani składać zawiadomienia o zakończeniu budowy w Witkowie. Urząd może ustalić numer porządkowy również dla budynku będącego w trakcie budowy, a także takiego, którego budowa się jeszcze nie rozpoczęła. Nadanie numeru porządkowego budynku w budowie czy planowanego następuje na podstawie złożenia tego samego wniosku, co w przypadku obiektów gotowych, z wydanym pozwoleniem na użytkowanie w Witkowie.
Wniosek o nadanie numeru domu
Jakie dokumenty należy przygotować?
Oto lista dokumentów, które należy złożyć w urzędzie, aby nadany został numer budynku:
- wniosek o ustalenie numeru porządkowego,
- kopia pozwolenia na budowę - dotyczy przypadku nadania numeru dla budynku w trakcie budowy,
- pełnomocnictwo i dowód uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli wnioskujący nie może osobiście złożyć wniosku.
Gdzie złożyć wniosek o numer budynku w Witkowie?
Obecnie wniosek można złożyć na 3 sposoby:
- osobiście - wnioski przyjmuje Urząd Gminy i Miasta,
- listownie na adres instytucji,
- przez Internet - korzystając z portalu biznes.gov.pl. Wówczas wymagane jest posiadanie profilu zaufanego wraz z podpisem zaufanym lub podpisu kwalifikowanego.
Wniosek należy złożyć do urzędu miasta bądź gminy, na której terenie znajduje się budynek, dla którego chce się uzyskać numer porządkowy!
Jak złożyć wniosek o nadanie numeru domu w urzędzie w Witkowie?
- Pierwszym krokiem jest przygotowanie wniosku i potrzebnych dokumentów.
- Następnie należy złożyć wniosek w urzędzie w Witkowie.
- Zarówno wnioskujący jak i wszyscy właściciele nieruchomości otrzymają zawiadomienie o ustaleniu numeru porządkowego.
- Ostatnim krokiem jest umieszczenie na budynku tabliczki z numerem porządkowym – należy przymocować ją w widocznym miejscu!
Jak złożyć wniosek o nadanie numeru online przez Internet?
- Należy wejść na stronę biznes.gov.pl i kliknąć przycisk "Załatw online".
- Następnie konieczne jest zalogowanie się - można to zrobić przez login.gov.pl lub adres e-mail. W przypadku logowania przez login.gov.pl, można skorzystać z Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego. Aby zalogować się przez adres mailowy, trzeba posiadać konto na platformie biznes.gov.pl.
- Wnioskujący może wybrać, czy składa dokumenty w swoim imieniu czy jako pełnomocnik.
- Kolejnym krokiem jest wypełnienie wniosku: należy podać imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz ten, dla którego chce się uzyskać numer budynku - należy upewnić się, czy dane zostały poprawnie uzupełnione!
- Konieczne jest dodanie wymaganych załączników.
- Następnie trzeba podpisać wniosek. Można to zrobić za pomocą podpisu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
- Ostatnim krokiem jest wysłanie wniosku i oczekiwanie na odpowiedź z urzędu.
Ile kosztuje uzyskanie numeru budynku?
Złożenie wniosku o nadanie numeru budynku jest bezpłatne. Opłaty mogą się pojawić jedynie w sytuacji korzystania z usług pełnomocnika, za które należy zapłacić 17 złotych. Opłata nie obowiązuje, gdy pełnomocnictwo udzielane jest mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom lub rodzeństwu.
Jak długo czeka się na zawiadomienie o ustaleniu numeru budynku?
Urząd w Witkowie powinien wydać zawiadomienie w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Kto musi zamontować tabliczkę z numerem budynku?
Obowiązek zamontowania tabliczki z numerem mają właściciele danej nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które takimi nieruchomościami władają. Są to np. użytkownicy wieczyści, dzierżawcy lub zarządcy.
Tabliczkę trzeba umieścić na budynku w ciągu 30 dni od dnia, w którym wnioskujący otrzyma zawiadomienie o ustaleniu numeru.
Koszt tabliczki należy pokryć samodzielnie.
Jakie informacje powinny się znaleźć na tabliczce?
Oto informacje, które powinny się znaleźć na tabliczce widniejącej na budynku:
- numer porządkowy,
- nazwa ulicy lub placu,
- nazwa miejscowości – jeżeli miejscowość nie posiada nazw ulic i placów,
- nazwa dzielnicy/osiedla – jeżeli wymaga tego samorząd terytorialny.
Czy można się odwołać od decyzji urzędu w Witkowie?
Przepisy nie przewidują możliwości odwołania się. Jeżeli wniosek spełnia wszystkie wymagania, to urząd w Witkowie nie ma podstaw, aby odmówić ustalenia numeru porządkowego. Jeżeli wnioskujący jest niezadowolony z działań urzędu, to może złożyć skargę do sądu administracyjnego.
Co grozi za brak tabliczki z numerem budynku?
Brak tabliczki to wykroczenie i podlega karze grzywny do 250 zł lub karze nagany.
Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku oświetlenia tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości.