Mieszkanie komunalne Lądek-Zdrój - warunki otrzymania i wniosek 2024
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • Weryfikacja: 30 stycznia 2024 • 7 min. czytania
- Czym różni się mieszkanie komunalne od socjalnego?
- Czym jest mieszkanie komunalne?
- Jak dostać mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju? Najczęściej stosowane kryteria przyznawania lokali komunalnych
- Komu przysługuje pierwszeństwo w otrzymaniu mieszkania komunalnego?
- Wolne mieszkania komunalne w Lądku-Zdroju
- Wniosek o mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju 2024
- Wykup mieszkania komunalnego w Lądku-Zdroju
- Czy możliwe jest dziedziczenie mieszkania komunalnego?
- Podstawa prawna
Osoby, których nie stać na zakup własnego mieszkania, mogą starać się o przyznanie lokalu z zasobów gminy. Jakie warunki trzeba spełniać i ile czeka się na mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Czym różni się mieszkanie komunalne od socjalnego?
Zarówno mieszkania komunalne, jak i socjalne, przyznawane są osobom o niskich dochodach. Jednak w przypadku mieszkań socjalnych kryterium dochodowe jest niższe, a czas obowiązywania umowy najmu nie może być krótszy niż pół roku, zaś w mieszkaniach komunalnych umowę podpisuje się na czas nieoznaczony. Stawki czynszu za mieszkania ustalane są przez władze miasta raz w roku.
Czym jest mieszkanie komunalne?
Mieszkania komunalne to lokale będące w posiadaniu miasta/gminy, które są przyznawane na wniosek osobom z niższymi dochodami.
Jak dostać mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju? Najczęściej stosowane kryteria przyznawania lokali komunalnych
Aby otrzymać mieszkanie z zasobów gminy Lądek-Zdrój, należy spełniać kryteria ustalone przez organ. Należą do nich:
- niski lub przeciętny dochód rodziny - próg dochodowy jest wyznaczany indywidualnie przez Urząd Miasta i Gminy; stanowi on procent najniższej emerytury - przeważnie nie może być wyższy niż 220% wysokości najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym oraz 130% wysokości najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym, w przeliczeniu na członka gospodarstwa - należy jednak zweryfikować to w Urząd Miasta i Gminy,
- brak posiadania praw do innej nieruchomości mieszkalnej lub posiadane mieszkanie jest zbyt małe w stosunku do potrzeb rodziny wnioskującej o przyznanie mieszkania komunalnego,
- niedopuszczalne obecne warunki mieszkaniowe,
- zameldowanie w Lądku-Zdroju.
Komu przysługuje pierwszeństwo w otrzymaniu mieszkania komunalnego?
Osoby, które złożą wniosek o przydział, trafiają na listę osób oczekujących na mieszkanie - i otrzymują możliwość najmu mieszkania od gminy zgodnie z kolejnością składania wniosków. Są jednak wyjątki od tej zasady - niektóre osoby mają pierwszeństwo w otrzymaniu mieszkania komunalnego lub socjalnego (w zależności od ich sytuacji materialnej). Do tej grupy zalicza się przede wszystkim:
- niepełnosprawnych,
- ofiary przemocy domowej,
- wychowanków domów dziecka i innych placówek opiekuńczo-wychowawczych, którzy opuszczają placówkę po uzyskaniu pełnoletności,
- mieszkańcy budynków do rozbiórki,
- osoby, które utraciły mieszkanie w wyniku pożaru lub zalania,
- osoby zamieszkujące altany na terenie ogródków działkowych.
Wolne mieszkania komunalne w Lądku-Zdroju
Listę ewentualnych wolnych mieszkań komunalnych posiada Urząd Miasta i Gminy. Aby się z nią zapoznać, należy udać się do wydziału zajmującego się nieruchomościami. Należy jednak przygotować się na to, że obecnie w Lądku-Zdroju może nie być żadnego wolnego lokalu.
Wniosek o mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju 2024
Wymagane dokumenty
Aby starać się o wpisanie na listę oczekujących na wolne mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju, należy złożyć komplet dokumentów:
- wniosek o mieszkanie komunalne,
- oświadczenie o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego lokalu
- oświadczenie o stanie majątkowym każdego członka rodziny,
- deklarację o wysokości dochodów gospodarstwa domowego wnioskodawcy za ostatnie 3 miesiące, potwierdzoną stosownymi dokumentami,
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Jak wypełnić wniosek o przydział mieszkania komunalnego?
Wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego musi zawierać następujące informacje:
- data i miejsce sporządzenia,
- dane wnioskującego:
- imię,
- nazwisko,
- adres zamieszkania,
- adres korespondencyjny,
- liczba osób w gospodarstwie domowym,
- informacje o osobach wchodzących w skład gospodarstwa domowego:
- imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- adres zameldowania,
- stopień pokrewieństwa do wnioskodawcy,
- stan cywilny,
- numer PESEL → jak wyrobić numer PESEL w Lądku-Zdroju?,
- miejsce urodzenia,
- informacje o dochodach, zasiłkach,
- czy osoba uczy się, studiuje lub ma orzeczenie o niepełnosprawności → jak starać się o orzeczenie o niepełnosprawności w Lądku-Zdroju?
Wzór wniosku o mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju
Miejscowość Lądek-Zdrój posiada własny wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego. Wzoru należy szukać bezpośrednio w Urząd Miasta i Gminy lub na http://ladek.pl/.
Gdzie złożyć dokumenty w Lądku-Zdroju?
Wniosek wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w wydziale instytucji Urząd Miasta i Gminy, zajmującym się nieruchomościami, np. wydziale gospodarki mieszkaniowej, czy wydziale gospodarki nieruchomościami.
Kiedy złożyć dokumenty?
Wniosek z załącznikami można złożyć w dowolnym momencie.
Ile czeka się na mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju?
Czas oczekiwania na otrzymanie mieszkania komunalnego zależy od obecnych zasobów miejscowości Lądek-Zdrój. Osoby, które złożyły wniosek, są wpisywane na listę oczekujących. Na mieszkanie komunalne można czekać nawet kilka lat.
Wykup mieszkania komunalnego w Lądku-Zdroju
Po uzyskaniu lokalu, jeżeli jego lokator spełnia określone warunki, a miasto ogłosi, że mieszkanie dostępne jest na sprzedaż, mieszkaniec może zdecydować się na wykup mieszkania komunalnego w Lądku-Zdroju.
Czy możliwe jest dziedziczenie mieszkania komunalnego?
Śmierć osoby uprawnionej do najmu mieszkania komunalnego to utrudnienie dla osób, które wspólnie z nią zamieszkiwały. Mieszkanie komunalne jest własnością gminy - nie stanowi więc własności zmarłego najemcy i nie wchodzi do masy spadkowej. Z tego powodu nie ma możliwości odziedziczenia mieszkania komunalnego. Spadkobiercy mogą jednak starać się o kontynuację wynajmu mieszkania. Zgodnie art. 691 § 1 KC w przypadku śmierci najemcy lokalu mieszkalnego w stosunek najmu lokalu wstępują:
- małżonek niebędący współnajemcą lokalu,
- dzieci najemcy i jego współmałżonka,
- inne osoby, wobec których najemca był obowiązany do świadczeń alimentacyjnych,
- osoba, która pozostawała faktycznie we wspólnym pożyciu z najemcą.
Wspomniany przepis wskazuje dodatkowo, że osoby chcące wstąpić w stosunek najmu musiały stale zamieszkiwać z najemcą aż do jego śmierci. Sam meldunek nie jest wystarczającym potwierdzeniem tego faktu - gmina przeprowadza wywiad środowiskowy, aby ustalić, czy lokal faktycznie jest centrum życiowym osoby chcącej wynajmować mieszkanie komunalne po zmarłym.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2023 poz. 725),
- Ustawa z dnia 22 marca 2018 r. o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych, ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1114).
Gdzie załatwić sprawę mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju?
Aby załatwić sprawę mieszkanie komunalne w Lądku-Zdroju, należy skontaktować się z instytucją Urząd Miasta i Gminy pod adresem ul. Rynek 31 w Lądku-Zdroju.
Urząd Miasta i Gminy w Lądku-Zdroju
adres: ul. Rynek 31, 57-540 Lądek-Zdrój
tel. +48748117850
Otwarte do 15:30 godziny otwarcia
wt: 07:30-15:30
śr: 07:30-15:30
czw: 07:30-15:30
pt: 07:30-15:30
sob: nieczynne
niedz: nieczynne
Informacje dot. dokumentów do pobrania
Wniosek o mieszkanie komunalne
Nie umieściliśmy na stronie wzoru wniosku, gdyż każda gmina posiada własny, indywidualny wzór tego dokumentu. Wzoru formularza należy szukać bezpośrednio w urzędzie lub na jego stronie internetowej!