Wniosek o prawo jazdy Nowe Miasto Lubawskie

Aktualizacja: 12 marca 2021


Wniosek o prawo jazdy

Kto może otrzymać prawo jazdy?

Aktualnie obowiązujące prawo dotyczące dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami mówi, że polskie prawo jazdy może otrzymać każdy, kto spełni dwa poniższe warunki:

  1. mieszka na terenie Polski przynajmniej od 185 dni
  2. jest w odpowiednim wieku do uzyskania dokumentu, zgodnie z poszczególnymi kategoriami

Osoba spełniająca te kryteria może starać się o uzyskanie dokumentu prawa jazdy, po złożeniu odpowiednich wniosków.

Ile trzeba mieć lat aby otrzymać prawo jazdy?

Granica wieku jest różna, w zależności od zakresu uprawnień.

WIEK UPRAWNIENIA
14 lat to najniższa granica, od której możemy uzyskać prawojazdy na kategorię AM (motorower i mały quad)
16 lat

osoby w tym wieku mogą uzyskać dokument w kategoriach:

  • kat. A1 (motocykl do 125 cm3 i mocy do 11kW, trójkołowiec),
  • kat. B1 (czterokołowiec, quad) 
  • kat. T (ciągnik rolniczy, walec, pojazd wolnobieżny)
18 lat

osoby pełnoletnie mogą starać się o wydanie pozwolenia na prowadzenie pojazdów w kategoriach:

  • kat. A2 (motocykl do 35kW, trójkołowiec do 15kW)
  • kat. B (samochód do 3,5t i pojazdy z kat. T)
  • kat. B+E (pojazdy z kat. B + przyczepa)
  • kat. C1 (małe ciężarówki do 7,5t, pojazdy z kat T)
  • kat. C1+E (pojazdy z kat. C1 z przyczepą)
20 lat uprawnienia kat. A (każdy motocykl) jeśli posiadasz prawo jazdy kat. A2 od przynajmniej 2 lat
21 lat

osoby, które ukończyły 21 lat mogą uzyskać prawo jazdy w kategoriach:

  • kat. C (pojazdy pow. 3,5t, z wyjątkiem autobusu, pojazdy z kat. AM i T)
  • kat. C+E (pojazdy z kat. C + przyczepa)
  • kat. D1 (autobus o dł. do 8m, do przewozu max 17 osób z kierowcą)
  • kat. D1+E (pojazdy z kat. D1 z przyczepką)
  • uprawnienia do prowadzenia tramwaju 
24 lata prawo jazdy kat. A (każdy motocykl), jeśli nie posiadałeś wcześniej dokumentu A2 (przynajmniej od 2 lat) oraz prawo jazdy w kat. D (autobus).

Ile kosztuje prawo jazdy w Nowym Mieście Lubawskim?

W 2020 roku opłata za wyrobienie prawa jazdy w Nowym Mieście Lubawskim wynosiła 100 zł, a opłata ewidencyjna była równa 50 gr.

Z tego wynika, że prawo jazdy kosztuje 100,50 zł.

Jakie parametry powinno mieć zdjęcie do prawa jazdy?

Zdjęcia do dokumentów posiadają szereg wytycznych, które muszą być spełnione, aby urzędnik przyjął fotografię do dokumentu. Poniżej przedstawiamy najważniejsze parametry.
Zdjęcie do prawa jazdy powinno być:

  • w wymiarze: 3,5 x 4,5 cm
  • kolorowe
  • aktualne, czyli nie starsze niż 6 miesięcy od dnia składania wniosku
  • ostre i wyraźne, bez pikseli
  • z naturalnym kontrastem, na jednolitym jasnym tle

Jak wyrobić prawo jazdy w Nowym Mieście Lubawskim?

Poniżej przedstawiamy rodzaje wniosków podzielone ze względu na status:

Wniosek o nowe prawo jazdy krajowe (po raz pierwszy)

Wniosek o wydanie prawa jazdy w Nowym Mieście Lubawskim składa się przed rozpoczęciem kursu szkoleniowego. Na postawie tego wniosku kandydat uzyskuje PKK czyli Profil Kandydata na Kierowcę. Bez niego nie może przystąpić do szkolenia. Zatem aby uzyskać prawo jazdy po raz pierwszy należy:

  1. Złożyć wniosek i uzyskać PPK.
  2. Wykonać badania lekarskie, ukończyć kurs szkoleniowy i zdać państwowy egzamin.
  3. Uiścić opłatę w wysokości 100,50 zł i przekazać dowód wpłaty do Wydziału Komunikacji.
  4. Odebrać gotowy dokument.

Wniosek o wymianę prawa jazdy (wydanie wtórnika)

Do obowiązkowej wymiany dokumentu w ciągu 30 dni jest zobowiązany każdy kto:

  • zmienił miejsce zamieszkania
  • zmienił dane osobowe, np. imię, nazwisko
  • posiada przeterminowane prawo jazdy
  • posiada czasową kategorię prawa jazdy, która straciła ważność

Zasada postępowania jest bardzo podobna jak w przypadku wyrabiania dokumentu po raz pierwszy. Należy skompletować odpowiednie dokumenty (badania lekarskie, wniosek, zdjęcie, dowód wpłaty) i złożyć je w Urzędzie, w Wydziale Komunikacji w Nowym Mieście Lubawskim. Koszt wydania wtórnika prawa jazdy: 100,50 zł.

Gdzie złożyć wniosek o prawo jazdy w Nowym Mieście Lubawskim?

Wnioski o wydanie prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem i innymi pojazdami składa się w:

Odpowiednio wypisany wniosek możesz również wysłać pocztą.

Ile się czeka na prawo jazdy w Nowym Mieście Lubawskim i jak sprawdzić jego status?

Dokument zostanie przygotowany do odbioru:

  • do 9 dni roboczych od dnia potwierdzenia opłaty,
  • do 30 dni, jeśli pojawią się dodatkowe okoliczności do wyjaśnienia,
  • do 2 miesięcy, jeśli sprawa jest bardzo skomplikowana.

Status prawa jazdy możesz sprawdzić na stronie info-car.pl, podając: PESEL / datę urodzenia lub numer PPK oraz imię i nazwisko. Strona wyświetli informację o aktualnym stanie sprawy.

Zgubione prawo jazdy

Gdzie złożyć wniosek?

  • w urzędzie miasta, w którym mieszkasz – jeśli jest to miasto na prawach powiatu,
  • w urzędzie dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie,
  • w starostwie powiatu, w którym mieszkasz.

Istnieją dwie możliwości złożenia wniosku do urzędu. Można zanieść go osobiście lub wysłać pocztą. Należy wiedzieć, że w świetle polskiego prawa brak dokumentów jest równoznaczny z brakiem posiadania uprawnień do prowadzenia pojazdu.

Międzynarodowe prawo jazdy - jak uzyskać?

Międzynarodowe prawo jazdy może uzyskać każdy, kto ma ważne polskie prawo jazdy. W celu uzyskania międzynarodowego prawa jazdy należy przygotować:

  • wniosek o wydanie międzynarodowego prawa jazdy,
  • aktualne zdjęcie, w przypadku, w którym składasz wniosek o dwa dokumenty prawa jazdy, musisz przygotować dwa zdjęcia,
  • ważne polskie prawo jazdy,
  • potwierdzenie opłaty za wydanie międzynarodowego prawa jazdy.

Gdzie można złożyć wniosek o prawo jazdy w Nowym Mieście Lubawskim?

Nazwa instytucji Adres Numer telefonu
Starostwo Powiatowe w Nowym Mieście w Nowym Mieście Lubawskim ul. Rynek 1
13-300 Nowe Miasto Lubawskie
+48564724213

Pobierz wniosek o prawo jazdy

Wniosek o wydanie prawa jazdy krajowego w miejscowości Nowe Miasto Lubawskie

Osoba ubiegająca się o prawo jazdy po raz pierwszy zobowiązana jest do wypełnienia dokumentu zgodnie z instrukcją poniżej:

  • Nagłówek - wpisujemy dane Urzędu Miejskiego lub Starostwa Powiatowego, w którym składamy dokumenty (właściwe dla naszego miejsca zamieszkania)
  • Część A. Dane osoby składającej wniosek
  • Część B. - NIE WYPEŁNIAĆ
  • Część C. Prawo Jazdy
    • 1. zaznaczamy odpowiednie pole, w tym przypadku punkt a) oraz kategorię B (z prawej strony)
    • 2. zaznaczamy odpowiednie podpunkty dotyczące załączników, czyli a), b), c) oraz d)
  • Część D. NIE WYPEŁNIAĆ
  • Część E. NIE WYPEŁNIAĆ
  • Część F. Sposób przekazania dokumentu - jeśli chcesz otrzymać dokument drogą pocztową, wypełnij odpowiednie pola.
  • Część G. 
    • W oświadczeniach należy zaznaczyć punkty: 1), 2), 3), 4), 5), 6)
    • Fotografia - do wniosku należy dołączyć fotografię wykonaną zgodnie z zaleceniami. Zdjęcie powinno mieć wymiar: 3,5 x 4,5 cm. Urzędnik sam przyklei fotografię do wniosku.
    • Oświadczenie o miejscu zamieszkania - wypełniamy zgodnie ze stanem faktycznym
  • Część H. NIE WYPEŁNIAĆ
Pobierz dokument


Administrator serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje zawarte na stronach serwisu były aktualne, poprawne i kompletne. Administrator nie ponosi jednak odpowiedzialności za stosowanie udostępnianych wzorów dokumentów, a użytkownik na własną odpowiedzialność posługuje się zamieszczonymi w serwisie informacjami i dokumentami.