Czy warto wykupić mieszkanie komunalne w miejscowości Kolbudy?
Zdecydowanie tak, szczególnie jeżeli w miejscowości Kolbudy można skorzystać z wysokich bonifikat. Można wtedy zostać właścicielem zamieszkiwanego lokalu, już za kilkanaście procent jego wartości. Należy pamiętać, że mowa tu tylko i wyłącznie o mieszkaniach komunalnych, czyli takich, których właścicielem jest miasto lub gmina.
Komu przysługują mieszkania komunalne?
Mieszkania komunalne są przeznaczone dla osób, które nie posiadają odpowiednich środków finansowych do najmu mieszkania na rynku prywatnym. Każda gmina określa swoje własne warunki, jakie należy spełnić w celu przyznania mieszkania komunalnego. Warunki te często dotyczą m.in.:
- maksymalnego miesięcznego dochodu,
- ilości dzieci,
- zakazu posiadania innej nieruchomości mieszkalnej,
- okresu zameldowania na terenie danej gminy.
Wniosek o mieszkanie komunalne w miejscowości Kolbudy należy złożyć w Urzędzie Miasta lub Gminy w miejscowości Kolbudy.
Ile kosztuje wykup mieszkania komunalnego w miejscowości Kolbudy? Ceny za metr i bonifikata 2024
Ceny za wykup mieszkania komunalnego różnią się w zależności od miejsca zamieszkania. Rzeczoznawca majątkowy sporządza na piśmie opinię o wartości nieruchomości w formie operatu szacunkowego, a cenę takiej nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż jej wartość określona przez rzeczoznawcę. Lokalny samorząd w miejscowości Kolbudy ustala, jakie bonifikaty będą obowiązywać przy sprzedaży mieszkań. Stawki za wykup lokalu komunalnego oscylują od kilku do kilkudziesięciu procent jego wartości. Cena za metr zależy od ustaleń miejscowości Kolbudy. Koszt wykupu może zależeć także od długości najmu czy wartości rynkowej mieszkania. W niektórych miejscach w Polsce bonifikata osiąga pułap nawet 90%. Wysokość bonifikat zmienia się na przestrzeni czasu. Warto zapytać bezpośrednio w Urząd Gminy, jakie bonifikaty obowiązują.
Czy każde mieszkanie komunalne w miejscowości Kolbudy można kupić?
Niestety nie. Przede wszystkim to Kolbudy decyduje, czy dane mieszkanie jest na sprzedaż. Urząd może sam ogłosić sprzedaż wybranych mieszkań, można się również zgłosić do urzędu z własnym wnioskiem, jako najemca. Warto w to zaangażować także sąsiadów - wspólnemu wykupowi kilku mieszkań urząd może być bardziej przychylny. Jeśli w zamieszkanym budynku już wcześniej sąsiad wykupił inne mieszkanie komunalne, z dużym prawdopodobieństwem władze przychylą się i do wniosku najemcy.
Nie w każdym mieście czy gminie istnieje możliwość wykupienia mieszkania komunalnego. Szczegółowych informacji należy poszukiwać w Urzędzie Miasta lub Gminy w miejscowości Kolbudy.
Kiedy nie można wykupić mieszkania komunalnego?
Wykup mieszkania komunalnego nie jest możliwy gdy:
- jego stan prawny jest niejasny - na przykład kiedy nieruchomość posiada spadkobierców starających się o zwrot mienia, albo kiedy teren pod daną nieruchomością nie jest własnością gminy, a jedynie dzierżawą,
- stan techniczny budynku lub samego lokalu jest zły,
- najemca wynajmuje dany lokal zbyt krótko.
Po jakim czasie można wykupić mieszkanie komunalne w miejscowości Kolbudy?
Mieszkanie komunalne mogą wykupić najemcy, którzy mają podpisaną z samorządem umowę najmu mieszkania na czas nieokreślony – taki lokator posiada prawo pierwokupu. Większość gmin i miast posiada warunek minimalnego okresu najmu, wynoszącego najczęściej powyżej 5 lub 10 lat. Czynsz w mieszkaniu, które chce się wykupić, musi być opłacany regularnie. Jeżeli urząd zlekceważy prawo pierwokupu, to najemca może się ubiegać o odszkodowanie.
Czy wykupione mieszkanie komunalne można później sprzedać?
Wykupione mieszkanie komunalne można sprzedać dopiero po 5 latach od wykupu, w przeciwnym razie konieczny będzie zwrot udzielonej bonifikaty. Wyjątek stanowi zbycie lokalu na rzecz osoby bliskiej. W takim przypadku bonifikata nie podlega zwrotowi.
Wniosek o wykup mieszkania komunalnego
Jak wykupić mieszkanie komunalne? Potrzebne dokumenty
Potrzebne dokumenty to przede wszystkim:
- pisemny wniosek o chęć wykupu mieszkania komunalnego,
- aktualna umowa najmu (kserokopia) i/lub decyzja o przydziale lokalu komunalnego,
- inne, według zapotrzebowania gminy/miasta, np.
- dowód wpłaty kaucji mieszkaniowej - jeśli była,
- zaświadczenie o zameldowaniu w miejscowości Kolbudy
- akt zgonu lub stwierdzenie nabycia spadku - jeśli najemca jest spadkobiercą dotychczasowego najemcy → jak zdobyć odpis aktu zgonu w miejscowości Kolbudy?
Dokumenty składa się w urzędzie miasta/gminy, odpowiednim dla zamieszkiwanego lokalu.
Jak długo trwa wykupienie mieszkania komunalnego w miejscowości Kolbudy?
Po złożeniu odpowiedniego wniosku urząd podejmuje decyzję pozytywną (bądź negatywną) o sprzedaży. Uzasadnia ją na piśmie. Dopiero po otrzymaniu oficjalnej decyzji, sprawy nabierają swojego biegu:
- Urząd może wezwać do uzupełnienia dokumentów, jeśli będzie brakować istotnych informacji,
- Następnie zleca rzeczoznawcy wycenę lokalu oraz udziału w części wspólnej nieruchomości. Na tej podstawie ustala się rynkową wartość lokalu.
- Od wartości rynkowej ustala się bonifikatę, zgodną z uchwałą rady danej gminy, danego miasta. Może sięgać nawet kilkadziesiąt procent.
- Jeśli najemca zaakceptuje wycenę, bonifikatę i końcowy koszt nabycia mieszkania, następuje podpisanie aktu notarialnego, w którym ustala się odrębną własność lokalu.
Średnio procedura nabycia mieszkania komunalnego trwa około od 6 do 18 miesięcy. Władze niektórych miejsc w Polsce decydują się na zamknięcie programów bonifikatowych na najbliższe lata, dlatego warto już teraz podjąć decyzję o wykupieniu mieszkania.
Jakie opłaty musi pokryć nabywca lokalu mieszkalnego?
Nabywca mieszkania zobowiązany jest do uiszczenia następujących opłat:
- za sporządzenie wyceny lokalu przez rzeczoznawcę majątkowego,
- przed wyznaczonym terminem aktu notarialnego wpłatę kwoty równej cenie nabywanego lokalu lub w przypadku rozłożenia ceny sprzedaży na raty – pierwszą ratę oraz wpłatę pierwszej opłaty z tytułu ustanowienia prawa użytkowania wieczystego gruntu,
- taksę notarialną i opłaty sądowe pobierane przez notariusza – wnoszone w dniu podpisania umowy sprzedaży lokalu.