Numer NIP – czym jest i kto powinien go posiadać?

13 października 2021 | Aktualizacja: 5 kwietnia 2023 | 3 min. czytania

NIP, czyli Numer Identyfikacji Podatkowej to coś, co musi posiadać każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą i opłacający podatki. Jeszcze 10 lat temu, do 2011 roku musiał posiadać go każdy podatnik – teraz, jeżeli nie prowadzimy działalności gospodarczej, do rozliczania podatków wystarczy numer PESEL.

Numer NIP – czym jest i kto powinien go posiadać?
Numer NIP – czym jest i kto powinien go posiadać?

Czym jest NIP?

Numer Identyfikacji Podatkowej, zwany częściej NIP-em to unikatowy 10-cyfrowy kod, który służy przede wszystkim do identyfikacji podatników przez Urząd Skarbowy. Nadaje się go z urzędu, podczas rejestracji działalności gospodarczej lub na wniosek osoby zainteresowanej. 

NIP – kto musi go posiadać?

Jeszcze do 2011 roku numer NIP posiadał każdy, kto rozlicza podatki. Teraz Numer Identyfikacji Podatkowej musi posiadać pewna grupa podmiotów. Jakich? Przede wszystkim osoby fizyczne nieposiadające numeru PESEL, prowadzące działalność gospodarczą, zarejestrowane jako płatnicy VAT lub będące płatnikami podatków lub składek ZUS. NIP muszą posiadać także osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które są podatnikami na podstawie innych ustaw.

Jak zdobyć NIP? Koszty, kiedy się starać, czas oczekiwania

Mamy aż trzy sposoby na zdobycie numeru NIP. Jest on nadawany automatycznie przy zgłaszaniu działalności gospodarczej w CEIDG – wystarczy zaznaczyć odpowiednie pole w formularzu. Podobnie dzieje się przy wpisie do KRS. Oczywiście istnieje także możliwość starania się o nadanie NIP poprzez złożenie odpowiedniego wniosku bezpośrednio w urzędzie skarbowym lub przez Internet. 

Wiele osób zadaje sobie pytanie, kiedy powinno starać się o numer NIP. Otóż wiele zależy od powodu, dla którego musi on zostać nadany. Podatnicy VAT lub akcyzy powinni zadbać o to przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków. Pozostali płatnicy muszą złożyć wniosek nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji lub wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.

Podczas starań o nadanie numeru NIP, nie musimy martwić się o jakiekolwiek dodatkowe koszta – cała procedura jest bezpłatna. Na nadanie numeru czeka się najdłużej 3 dni od dnia wpłynięcia poprawnie wypełnionego wniosku.

NIP – jak go sprawdzić? 

Chcesz sprawdzić numer NIP kontrahenta? To naprawdę bardzo proste. Możesz złożyć w tej sprawie wniosek do urzędu skarbowego lub – co jest dużo prostsze i szybsze – skorzystać z portalu podatki.gov.pl, CEIDG lub KRS. Wystarczy wpisać nazwę firmy lub adres siedziby – na tej podstawie system odnajdzie firmę, której szukasz. Na stronie wyświetli się jej numer NIP.

Wedle prawa musisz posiadać numer NIP? Złóż wniosek jeszcze dziś! Przygotowaliśmy instrukcję, w której krok po kroku wyjaśniamy,  jak zdobyć NIP i z dokonaniem jakich formalności się to wiąże! Kliknij w link poniżej i dowiedz się więcej!

Materiał opracowano we współpracy z firmą Opako.


Powiązane sprawy