Co zrobić w przypadku zgubienia lub kradzieży prawa jazdy? Czy bez dokumentu w fizycznej wersji można prowadzić pojazd? Gdzie zgłosić utratę prawa jazdy? Odpowiedzi na pytania znajdują się w poniższym poradniku.
Kto może zgłosić utratę prawa jazdy?
Stratę dokumentu może zgłosić każda osoba w sytuacji, gdy prawo jazdy zostało:
- zgubione,
- skradzionej,
- zniszczone – dokument jest nieczytelny.
Sprawę dotyczącą utraty prawa jazdy może załatwić również pełnomocnik.
Czy można prowadzić samochód bez prawa jazdy przy sobie?
Od 5 grudnia 2020 roku, kierowca nie ma obowiązku posiadania przy sobie dokumentu prawa jazdy podczas prowadzenia pojazdu. W przypadku kontroli drogowej funkcjonariusz zweryfikuje dane kierowcy, korzystając z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Kierowca nie zapłaci mandatu za brak fizycznego prawa jazdy. Należy jednak pamiętać, że nie można prowadzić pojazdów bez ważnego dokumentu.
Gdzie zgłosić zgubienie, zniszczenie lub kradzież prawa jazdy w Libiążu?
Utratę dokumentu należy zgłosić w wydziale komunikacji właściwym dla miejscowości Libiąż oraz w dowolnym banku, aby trafił on do rejestru dokumentów zastrzeżonych. Jeżeli doszło do kradzieży, fakt ten należy zgłosić na policję.
Zgłoszenie kradzieży na komisariacie skutkuje automatycznym zastrzeżeniem dokumentu.
Utrata prawa jazdy za granicą - jak zastrzec prawo jazdy?
Jeżeli dokument zgubiono lub skradziono za granicą, kierowca powinien skontaktować się z wybranym bankiem i zastrzec dokument, a także zgłosić kradzież na policję. Aby legalnie poruszać się samochodem za granicą, warto postarać się o zaświadczenie o zgubionym lub skradzionym prawie jazdy (jeżeli stanowiło ono jedyną podstawę do legalnego prowadzenia pojazdu w kraju przebywania). Z wyrobieniem nowego dokumentu kierowca będzie musiał zaczekać do czasu powrotu do kraju.
Zgłoszenie utraty prawa jazdy w wydziale komunikacji właściwym dla miejscowości Libiąż
Kiedy należy starać się o nowy dokument?
Wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy należy złożyć do 30 dni od utraty lub zniszczenia dokumentu.
Wymagane dokumenty
Aby zgłosić utratę i przy okazji wyrobić nowe prawo jazdy, należy udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejscowości Libiąż z następującymi dokumentami:
- wniosek o wydanie prawa jazdy,
- aktualne zdjęcie do prawa jazdy w formie elektronicznej,
- potwierdzenia opłaty za wtórnik – 100 zł,
- dowód osobisty albo paszport → dowiedz się, jak wyrobić dowód osobistyw Libiążu lub paszport w Libiążu,
- paszport albo kartę pobytu – w przypadku cudzoziemców,
- skan zniszczonego prawa jazdy – jeśli dokument jest zniszczony, ale są na nim widoczne podstawowe dane.
Dokumenty można wysłać również pocztą.
Ile czeka się na wydanie wtórnika prawa jazdy?
Po dokonaniu zgłoszenia i złożeniu wniosku, kierowcy pozostaje czekać na wtórnik prawa jazdy. Może to potrwać do 9 dni roboczych od wpłynięcia wniosku lub w wyjątkowych przypadkach nawet 2 miesiące.
Czy można wnioskować o wtórnik prawa jazdy online?
Wniosek i wymagane dokumenty można złożyć także przez ePUAP.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. 2023 poz. 622),
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 231),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2016 r. poz. 702 oraz z 2019 r. poz. 406).