Osoby bezrobotne oraz aktywnie poszukujące zatrudnienia mogą zwiększyć swoje szanse na rynku pracy poprzez ukończenie studiów podyplomowych. Powiatowe urzędy pracy mogą pokryć nawet do 100% czesnego. Jak starać się o dofinansowanie? Kiedy złożyć wniosek? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Kto może skorzystać z dofinansowania studiów podyplomowych?
Z dofinansowania studiów podyplomowych może skorzystać osoba zarejestrowana w urzędzie pracy jako:
- osoba bezrobotna we Wrześni,
- osoba poszukująca pracy:
- będąca w okresie wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku służbowego, z winy pracodawcy,
- pracująca u pracodawcy w stanie upadłości lub likwidacji,
- otrzymująca świadczenia socjalne na urlopie górniczym lub górniczy zasiłek socjalny,
- uczestnicząca w indywidualnym programie integracji lub zajęciach Centrum Integracji Społecznej,
- będąca żołnierzem rezerwy,
- pobierająca rentę szkoleniową,
- pobierająca świadczenie szkoleniowe wypłacane przez pracodawcę,
- będąca domownikiem lub małżonkiem rolnika, szukającym pracy poza rolnictwem i podlegająca ubezpieczeniu społecznemu,
- będąca cudzoziemcem, m.in. obywatelem państwa należącego do Unii Europejskiej lub państwa, które zawarło odpowiednie umowy ze Wspólnotą Europejską; uchodźcą; osoba posiadającą zezwolenie na pobyt stały, osiedlenie się.
- pracująca w wieku 45 lat i powyżej.
Ile wynosi dofinansowanie i jak długo można je otrzymywać?
Przyznane dofinansowanie może pokrywać nawet do 100% kosztów studiów podyplomowych, jednak górny limit wynosi 300% średniego wynagrodzenia. Dodatkowo, w czasie studiów można otrzymywać również stypendium, które wynosi 20% obowiązującego zasiłku dla bezrobotnych.
Czy w trakcie pobierania dofinansowania studiów podyplomowych można podjąć pracę?
Tak. Osoba, której zostało przyznane takie dofinansowanie, i która w trakcie trwania studiów podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, może korzystać ze świadczenia, do czasu planowanego ukończenia studiów. Może pobierać także stypendium w wysokości 20% zasiłku dla bezrobotnych.
Osoba korzystająca z dofinansowania studiów podyplomowych jest zobowiązana do powiadomienia Powiatowego Urzędu Pracy Września o podjęciu, kontynuowaniu na kolejnych semestrach i ukończeniu studiów podyplomowych oraz do przedstawienia dyplomu/świadectwa ukończenia tych studiów. Potwierdzenie kontynuowania nauki może stanowić zaświadczenie o statusie studenta.
Uczestnik studiów podyplomowych zobowiązuje się do zwrotu dofinansowania kosztów studiów podyplomowych w przypadku nieukończenia lub przerwania ich z jego winy.
Wniosek o dofinansowanie studiów podyplomowych z urzędu pracy
Jakie dokumenty należy przygotować?
Osoby zainteresowane dofinansowaniem studiów podyplomowych powinny złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy Września.
Wzór wniosku znajduje się na http://wrzesnia.praca.gov.pl/.
Do wniosku należy dołączyć dodatkowe dokumenty:
- dokument wydany przez organizatora studiów podyplomowych zawierający informacje o nazwie, terminie realizacji i kosztach studiów podyplomowych,
- numer konta bankowego organizatora studiów (wpłata dokonywana jest bezpośrednio na jego konto),
- dokument uprawdopodabniający uzyskanie odpowiedniej pracy po zakończeniu studiów podyplomowych (wymagany w niektórych urzędach pracy), na przykład:
- deklaracja pracodawcy o zamiarze zatrudnienia wnioskującego po ukończeniu studiów podyplomowych,
- deklaracja o planowanym rozpoczęciu działalności gospodarczej we Wrześni po ukończeniu studiów podyplomowych.
Wnioski o dofinansowanie studiów podyplomowych rozpatrywane są według kolejności zgłoszeń. Złożone dokumenty mogą podlegać opiniowaniu przez doradcę zawodowego powiatowego urzędy pracy, co do zasadności udzielenia takiego dofinansowania.
Jakie informacje zawiera umowa z Urzędem Pracy we Wrześni?
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, następuje podpisanie umowy o dofinansowanie z urzędem pracy. Znajdują się w niej między innymi:
- informacje na temat studiów:
- nazwa studiów/kierunku,
- termin realizacji i planowany termin ukończenia,
- nazwa i adres organizatora zajęć.
- kwota dofinansowania oraz informację o numerze konta bankowego uczelni,
- zobowiązanie do zwrotu przyznanych środków jeśli wnioskujący nie ukończy studiów lub jeśli zostaną przerwane z jego winy np. poprzez złożenie podania o skreślenie z listy studentów.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2023 poz. 240),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. z 2014 poz. 667).