PESEL (ПЕСЕЛЬ) dla cudzoziemca z zameldowaniem i bez meldunku Stare Miasto - wniosek PDF 2024
Autor: redakcja jakiwniosek.pl • Weryfikacja: 24 lutego 2024 • 4 min. czytania
W związku z konfliktem na Ukrainie obowiązuje specjalny wniosek o nadanie numer PESEL dla Ukraińców.
Każdy cudzoziemiec mieszkający w Polsce może otrzymać numer PESEL. W jaki sposób uzyskać PESEL i gdzie złożyć wniosek? Odpowiedzi znajdują się w poniższym poradniku.
Jak uzyskać numer PESEL dla cudzoziemca?
PESEL dla cudzoziemca z meldunkiem w Starym Mieście
Jeżeli cudzoziemiec zamelduje się w Starym Mieście na pobyt powyżej 30 dni, PESEL zostanie mu przyznany automatycznie.
PESEL dla cudzoziemca bez meldunku w Starym Mieście
Jeżeli cudzoziemiec nie może się zameldować w Starym Mieście, a potrzebuje numeru PESEL, powinien złożyć wniosek w urzędzie.
PESEL dla dziecka cudzoziemca
W przypadku dzieci cudzoziemców procedura wygląda bliźniaczo podobnie – w przypadku meldunku PESEL otrzymają automatycznie. Jeżeli zameldowanie nie jest możliwe, rodzice w ich imieniu mogą także złożyć wniosek o nadanie numeru PESEL.
Ile kosztuje nadanie numeru PESEL dla obcokrajowców?
Nadanie numeru PESEL jest bezpłatne.
Gdzie i jak złożyć wniosek o nadanie numeru PESEL dla cudzoziemca w Starym Mieście?
Wniosek w tej sprawie można złożyć osobiście lub może to zrobić pełnomocnik, składający pełnomocnictwo w formie pisemnej, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu:
- w urzędzie w Starym Mieście,
- listownie.
W przypadku składania wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego – należy dołączyć notarialnie potwierdzoną kopię dokumentu podróży.
Jakie dokumenty przygotować?
Jeżeli cudzoziemiec nie może dokonać meldunku na terenie Polski, a chce uzyskać numer PESEL, musi dostarczyć do urzędu następujące dokumenty:
- wniosek o nadanie numeru PESEL – we wniosku należy wpisać podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (na przykład ZUS czy urząd skarbowy) wymaga podania numeru PESEL, powinien wskazać również podstawę prawną, do wglądu potrzebny może być dokument taki jak: umowa o pracę, zaświadczenie o zarobkach,
- ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo,
- dokument, który potwierdzi tożsamość i inne dane zawarte we wniosku np. tłumaczenie aktu urodzenia, aktu małżeństwa → dowiedz się jak zdobyć odpis aktu urodzenia w Starym Mieście lub odpis aktu małżeństwa w Starym Mieście,
- pełnomocnictwo – jeżeli wniosek składany jest przez pełnomocnika.
Jeśli we wniosku będą braki, wnioskujący dostanie wezwanie do ich uzupełnienia. Urząd może nie rozpatrzyć wniosku, jeśli nie będzie spełniał wymogów urzędowych.
Ile czeka się na nadanie numeru PESEL dla obcokrajowca?
Urzędnik przyjmie zgłoszenie od razu. Jeśli jest podstawa do nadania numeru PESEL, wnioskujący otrzyma powiadomienie o jego nadaniu.
Gdzie odebrać numer PESEL dla cudzoziemców w Starym Mieście?
Numer PESEL jest przyznawany w urzędzie w Starym Mieście, w którym wcześniej złożono wniosek.
Po uzyskaniu numeru, cudzoziemiec może w każdym momencie zastrzec swój PESEL w Starym Mieście.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1191, z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1984).
W związku z konfliktem na Ukrainie obowiązuje specjalny wniosek o nadanie numer PESEL dla Ukraińców.
Gdzie załatwić sprawę numer PESEL dla cudzoziemców w Starym Mieście?
Aby załatwić sprawę numer PESEL dla cudzoziemców w Starym Mieście, należy skontaktować się z instytucją Urząd Gminy pod adresem ul. Główna 16b w Starym Mieście.
Urząd Gminy w Starym Mieście
adres: ul. Główna 16b, 62-571 Stare Miasto
tel. +48632416216
Otwarte w piątek od 07:30 godziny otwarcia
wt: 07:30-17:00
śr: 07:30-15:30
czw: 07:30-15:30
pt: 07:30-14:00
sob: nieczynne
niedz: nieczynne