„Dobry Start” 2025: wnioski od 1 lipca
26 czerwca 2025 | 3 min. czytania
Od 1 lipca 2025 roku rusza kolejna edycja programu „Dobry Start”, potocznie nazywanego 300+. Świadczenie to przez lata wspierało rodziny w wyprawce szkolnej. Wnioski można składać wyłącznie w formie elektronicznej od 1 lipca do 30 listopada każdego roku.

Wnioski od 1 lipca. Kto może skorzystać ze wsparcia w 2025 roku?
Program „Dobry Start” zapewnia jednorazowe świadczenie w wysokości 300 zł na dziecko uczące się, bez względu na dochód rodziny. W 2025 roku wnioski można składać elektronicznie od 1 lipca do 30 listopada wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), portal Emp@tia lub bankowość elektroniczną.
Świadczenie przysługuje na dzieci uczące się w szkole do ukończenia 20. roku życia, a w przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 24. roku życia. Wypłaty będą realizowane wyłącznie przelewem na konto wskazane we wniosku. Pomoc może trafić do ponad 4,6 mln uczniów.
Kto może otrzymać wsparcie?
O wypłatę świadczenia w wysokości 300 zł mogą ubiegać się przede wszystkim rodzice – matka lub ojciec dziecka – ale także inne osoby sprawujące nad nim opiekę. Uprawnieni są również opiekunowie faktyczni, czyli osoby, które faktycznie zajmują się dzieckiem i wystąpiły do sądu z wnioskiem o jego adopcję, a także opiekunowie prawni, którym sąd powierzył opiekę nad dzieckiem. Świadczenie przysługuje także pełnoletnim uczniom, jeżeli nie są na utrzymaniu rodziców – na przykład z powodu ich śmierci lub jeśli posiadają zasądzone alimenty.
W sytuacji, gdy dziecko znajduje się pod opieką naprzemienną obojga rozwiedzionych, żyjących w separacji lub rozłączeniu rodziców – i opieka ta realizowana jest w porównywalnych i powtarzających się okresach – każde z rodziców może złożyć osobny wniosek. W takim przypadku przysługuje im połowa świadczenia, czyli po 150 zł.
Świadczenie „Dobry Start” obejmuje także dzieci przebywające w pieczy zastępczej oraz osoby usamodzielniane po opuszczeniu pieczy. W ich imieniu wniosek mogą złożyć: rodzina zastępcza, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka, a także dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej lub regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej. Z kolei usamodzielniający się, uczący się wychowanek pieczy zastępczej może złożyć wniosek samodzielnie.
Ścieżka składania wniosków bez zmian. Liczy się termin
Obsługą świadczenia „Dobry Start” zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych – to właśnie ZUS przyjmuje wnioski, rozpatruje je, a następnie przyznaje i wypłaca środki. Wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną – nie ma możliwości złożenia dokumentów w formie papierowej. Również wypłata świadczenia odbywa się bezgotówkowo, bezpośrednio na wskazany przez wnioskodawcę rachunek bankowy.
Formularze online będą dostępne od 1 lipca do 30 listopada 2025 roku. Wniosek można złożyć za pośrednictwem portalu PUE ZUS lub aplikacji mobilnej mZUS, a także przez portal Emp@tia lub bankowość elektroniczną wybranych banków.
Kiedy wypłata świadczenia?
Złożenie wniosku w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia najpóźniej do 30 września. W przypadku późniejszego terminu wypłata nastąpi w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku.