Ważne zmiany dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą we własnym domu

24 października 2022

Dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą we własnym domu. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodziła się na rozliczenie mieszkania bez wydzielania osobnego pomieszczenia na cele działalności. Dopuszczona została również możliwość przeznaczenia na działalność części wspólnych pomieszczenia.


Ważne zmiany dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą we własnym domu
Ważne zmiany dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą we własnym domu

Jak rozliczyć lokal w kosztach?

Wcześniej Fiskus kwestionował możliwość rozliczania w ramach działalności gospodarczej kosztów związanych z użytkowaniem mieszkania, jeżeli przedsiębiorca nie wydzielił odpowiedniego miejsca dla takiej działalności. Aktualnie takie przedsięwzięcie jest możliwe. 

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazują, że możliwość zaliczenia wydatków na użytkowanie nieruchomości do kosztów uzyskania przychodów zależy od fizycznego wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność. Podatnik powinien określić, jaka część lokalu mieszkalnego faktycznie służy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wówczas może w odpowiednim udziale i proporcji zaliczyć poniesione wydatki do kosztów podatkowych — stwierdza Dyrektor KIS. 

Jeżeli osoba prowadząca działalność gospodarczą chce „wrzucić” w koszty utrzymanie mieszkania, musi wyliczyć jaki procent pomieszczenia wykorzystuje na przedsiębiorstwo oraz ile godzin w ciągu doby przeznacza na działalność. Ekspert inFaktu tłumaczy oraz podaje przykład takiego wyliczenia:

Jeśli [przedsiębiorca] spędza w nim [pokoju] osiem godzin w ciągu doby na pracy, a przez pozostały czas jest to jego salon, dzieli się tę powierzchnię przez 24 godziny i mnoży razy 8. Przed fiskusem ciężko byłoby bowiem udowodnić, że pracuje się w danym miejscu 24/7.

Jeżeli jednak przedsiębiorca w mieszkaniu, wydzielił jedno pomieszczenie na swoje „biuro”, nie ma potrzeby dzielenia powierzchni oraz wyliczania proporcji, ponieważ tylko ten określony pokój pozostanie dla celów służbowych.

Do kosztów można zaliczyć również część kosztów prądu lub ogrzewania mieszkania, a jeżeli nieruchomość jest finansowana za pomocą kredytu, do kosztów można wliczyć część odsetek. 

Wcześniejsze zmiany KIS

Dyrektor KIS 15 września zmieniła również wcześniejszą interpretację związaną z kosztami utrzymania mieszkania lub domu w działalności gospodarczej. Mianowicie uznała, że kosztem mogą być też odsetki od kredytu w proporcji przypadającej również na część powierzchni ogólnego użytku, tj. kuchni, toalety i korytarza. Z tej przyczyny również czynsz i inne opłaty w odpowiedniej proporcji na części wspólne mogłyby być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
 


Powiązana sprawa