Sprawy podatkowe w czasach pandemii – jak bezpiecznie załatwić formalności?

15 grudnia 2020

Epidemia koronawirusa zupełnie zmieniła styl życia ludzi na całym świecie. Wiele spraw obecnie można załatwić przez Internet – zamówić jedzenie na wynos, porozmawiać z urzędnikiem ZUS a także… Odprowadzić podatki. Jak uporać się ze sprawami podatkowymi w pandemicznej rzeczywistości? 


Sprawy podatkowe w czasach pandemii – jak bezpiecznie załatwić formalności?
Sprawy podatkowe w czasach pandemii – jak bezpiecznie załatwić formalności?

Na początek – właściwa weryfikacja

Aby móc załatwiać jakiekolwiek sprawy urzędowe w internecie, niezbędne jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego – sposób weryfikacji będzie zależał od specyfiki załatwianej sprawy. Posiadanie profilu zaufanego jest niezbędne w obecnych czasach, gdy stanie w urzędowych kolejkach można zastąpić szybkim wysłaniem potrzebnych dokumentów i wniosków bez konieczności wychodzenia z domu. W jednym z artykułów opisujemy, czym jest profil zaufany i jak go założyć.

Sprawy podatkowe w Internecie

Konieczność rozliczenia podatków spędza sen z powiek wielu Polaków. Na szczęście wiele spraw z tym związanych można załatwić przez Internet. Podatnicy mogą przesyłać deklaracje, zeznania i informacje podatkowe za pośrednictwem interaktywnego druku na Portalu Podatkowym. Dokumenty można również wysyłać przez Uniwersalną Bramkę Dokumentów, która pozwala przekazać w ramach jednej transmisji do 20 tysięcy formularzy PIT-R, PIT-11 czy PIT-8C. Przez popularną platformę ePUAP również można przesyłać niektóre dokumenty do organu podatkowego. Są to m.in. odwołanie od niekorzystnej decyzji, ponaglenie czy wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej, znany pod skrótem WIS-W. Zaś o rozłożenie podatku na raty lub umorzenie zaległości podatkowych można się starać przez platformę Biznes.gov.pl.

Urzędowe pisma w formie on-line

Komunikacja internetowa z organami podatkowymi działa w obie strony – urzędowa korespondencja również jest dostarczana w formie elektronicznej. Informacje zwrotne od urzędów trafiają na elektroniczną skrzynkę podawczą adresata ePUAP. Pisma w formie elektronicznej będą dostarczane tylko wtedy, gdy podatnik spełni jeden z warunków: złoży pismo przez elektroniczną skrzynkę podawczą lub Portal Podatkowy, wystąpi o przekazywanie pism w ten sposób i przekaże adres elektroniczny lub wyrazi zgodę na stosowanie takiej formy dostarczania dokumentów i również poda adres elektroniczny. Jeżeli forma elektroniczna nie będzie odpowiadać podatnikowi, może on w każdej chwili z niej zrezygnować

Pamiętaj o rezerwacji wizyty!

Niektóre sprawy wymagają wizyty w urzędzie skarbowym. Ze względu na pandemię koronawirusa, konieczne jest umówienie się na konkretną godzinę i dzień. Rezerwacji można dokonać na stronie wizyta.podatki.gov.pl a także na każdej stronie urzędu skarbowego. W jednym z wcześniejszych artykułów dokładnie opisaliśmy proces umawiania się na wizytę w urzędzie skarbowym.