Wydział komunikacji jest jednostką organizacyjną odpowiedzialną za sprawy komunikacyjne. Dotyczą one nie tylko rejestracji pojazdów i wydawania dokumentów uprawniających do ich prowadzenia, ale również szeregu spraw związanych z transportem i komunikacją drogową: zezwoleń na wykonywanie transportu i przewozów, licencji na prowadzenie taksówki w Płocku, zarządzaniem Stacjami Kontroli Pojazdów czy nadzorem nad Ośrodkami Szkolenia Kierowców.
Wydział Komunikacji w Płocku - rezerwacja wizyty online
Część wydziałów komunikacji oferuje internetową rezerwację kolejki w wybranym dniu i o wybranej porze, w godzinach pracy urzędu. Dzięki temu petent może zaoszczędzić wiele czasu i przyjść do urzędu na umówioną wcześniej godzinę.
Aby zarezerwować wizytę w Wydziale Komunikacji w Płocku należy wejść na stronę urzędu i sprawdzić, czy istnieje możliwość umówienia wizyty przez Internet.
Opłaty w Wydziale Komunikacji w Płocku
Opłaty za rejestrację pojazdów zakupionych w Polsce
Rejestracja pojazdu zakupionego w Polsce | Wysokość opłaty |
Rejestracja samochodu | 160,00 zł |
Rejestracja motocykla, przyczepy, ciągnika rolniczego, quada | 120,00 zł |
Rejestracja motoroweru | 110,00 zł |
Rejestracja pojazdu z zachowaniem dotychczasowych numerów rejestracyjnych | 67 zł |
Pełnomocnictwo | 17 zł |
Opłaty za rejestrację pojazdów z zagranicy
Opłaty za rejestrację samochodu sprowadzanego z zagranicy |
Wysokość opłaty |
---|---|
Stały dowód rejestracyjny | 54,00 zł |
Pozwolenie czasowe | 13,50 zł |
Nalepka legalizacyjna na tablice rejestracyjne | 12,50 zł |
Tablice rejestracyjne (jedne z poniższych): |
|
|
80,00 zł |
|
100,00 zł |
|
1000,00 zł |
Akcyza |
|
Cło (dla samochodów sprowadzonych spoza Unii) | 10% wartości samochodu (dla aut osobowych) |
Zakres działalności Wydziału Komunikacji w Płocku
Zadania Wydziału Komunikacji można podzielić na kilka kategorii.
Ewidencja i rejestracja pojazdów w Płocku
Wydział Komunikacji w Płocku przede wszystkim prowadzi działania związane z rejestracją pojazdów i ich ewidencją. To jego urzędnicy są odpowiedzialni za wydawanie tablic rejestracyjnych, tam też zgłasza się po odbiór dowodu rejestracyjnego w Płocku. Ponadto do jego zadań należą:
- rejestracja pojazdów petentów mieszkających w Płocku
- rejestracja czasowa pojazdów w celu wykonania badań technicznych
- przyjmowanie i analiza wniosków o rejestrację
- przyjmowanie zawiadomień o zbyciu pojazdów w Płocku
- wprowadzanie danych do systemu elektronicznego
- drukowanie i wydawanie pozwoleń czasowych
- zamawianie i wydawanie znaków legalizacyjnych
- zamawianie i wydawanie nalepek kontrolnych
- zamawianie, legalizacja i wydawanie tablic rejestracyjnych standardowych, zabytkowych i indywidualnych (Płock)
- składanie zamówień na personalizację dowodów rejestracyjnych i kart pojazdów
- wysyłanie zawiadomień i potwierdzanie danych o pojazdach
- wysyłanie zapytań do Systemu Informacyjnego Schengen
- pobieranie opłat za czynności rejestracyjne
- naliczanie i pobieranie opłaty ewidencyjnej oraz przekazywanie jej do ministerstwa
- tworzenie papierowych teczek akt pojazdów i ich archiwizacja
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wtórniki dokumentów rejestracyjnych, ich zamawianie, odbiór i wydawanie wnioskodawcom
- dokonywanie stosownych adnotacji w dowodach rejestracyjnych i kartach pojazdów wraz z aktualizacją elektronicznej bazy danych (hak, gaz, taxi, współwłasność, „L”, VAT)
- kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w Płocku
- deponowanie i wydawanie zatrzymanych dowodów rejestracyjnych przez policję
- nadawanie i kierowanie na nabicie nowych cech identyfikacyjnych i tabliczek znamionowych zastępczych pojazdów
- przyjmowanie wniosków o czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu, naliczanie i pobieranie stosownych opłat, wydawanie odpowiednich decyzji, przywracanie pojazdów do ruchu
- przyjmowanie wniosków o wycofanie pojazdów z ruchu w związku z ich likwidacją na stacjach demontażu, kradzieżą, trwałą utratą, wywozem bądź potwierdzonym pozostawieniem za granicą oraz wydawanie stosownych decyzji
- wyrejestrowywanie pojazdów w Płocku w związku z powiadomieniem o ich likwidacji na stacjach demontażu w Płocku
- odmowa rejestracji pojazdów, które nie spełniają ustawowych wymogów
- sporządzanie sprawozdań i współpraca z różnymi instytucjami (sądy, prokuratura, policja, straż miejska, urzędy gmin, powiaty, urzędy skarbowe, urzędy celne, komornicy, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, stacje diagnostyczne, stacje demontażu, ITS, ośrodki rzeczoznawców, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych – Biuro Administracyjno-Finansowe, Centralny Ośrodek Informatyki itp.)
- skanowanie dokumentacji związanej z rejestracją pojazdów
- archiwizacja akt
Ewidencja kierowców
Oprócz gromadzenia danych na temat pojazdów, dedykowany Wydział Komunikacji w Płocku zajmuje się również sprawami kierowców. To właśnie w tym urzędzie złożysz wniosek o prawo jazdy czy odbierzesz zatrzymany przez policję dokument. Urzędnicy mogą także skierować Cię na dodatkowe badania lekarskie i psychologiczne, związane z prowadzeniem pojazdów. Szczegółowy zakres działalności Urzędu Komunikacji w zakresie ewidencji kierowców mieszkających w Płocku znajdziesz poniżej:
- wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami (w tym urzędzie składasz wniosek o prawo jazdy w Płocku i międzynarodowe prawo jazdy w Płocku). Zarówno krajowe, jak i międzynarodowe prawo jazdy może odebrać pełnomocnik na podstawie upoważnienia do odbioru prawa jazdy,
- zakładanie profili kandydatów na kierowców (PKK) w Płocku,
- przyjmowanie i analiza wniosków i akt po egzaminie oraz nadesłanych z innych urzędów i z zagranicy,
- wprowadzanie danych do systemu elektronicznego,
- składanie zamówień na personalizację praw jazdy,
- drukowanie i wydawanie praw jazdy międzynarodowych,
- wydawanie decyzji o uzyskanych uprawnieniach do kierowania pojazdami,
- przyjmowanie żądań akt z innych urzędów i ich wysyłka,
- naliczanie i pobieranie opłat za czynności związane z wydawaniem uprawnień do kierowania pojazdami,
- naliczanie i pobieranie opłaty ewidencyjnej oraz jej przekazywanie do ministerstwa,
- odbiór spersonalizowanych dokumentów oraz ich wydawanie wnioskodawcom,
- tworzenie papierowych teczek akt kierowców i ich archiwizacja,
- deponowanie i wydawanie zatrzymanych uprawnień do kierowania pojazdami wraz z prowadzeniem ewidencji zatrzymanych uprawnień oraz ewidencji osób bez uprawnień, wobec których orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów,
- kierowanie osób uprawnionych do kierowania pojazdami na badania lekarskie i psychologiczne,
- kierowanie osób uprawnionych do kierowania pojazdami na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji,
- kierowanie osób na kursy reedukacyjne,
- przedłużanie okresów próbnych,
- wydawanie decyzji o zatrzymaniu bądź zwrocie prawa jazdy w Płocku,
- wydawanie decyzji o cofnięciu bądź przywróceniu uprawnień do kierowania pojazdami,
- sporządzanie sprawozdań oraz współpraca z sądami, organami ścigania, WORD, zespołami opieki zdrowotnej,
- prowadzenie ewidencji osób bez uprawnień, które uzyskały wynik negatywny na egzaminie państwowym oraz przesyłanie tych akt do WORD na wniosek zainteresowanego,
- wydawanie zaświadczeń dotyczących posiadanych uprawnień do kierowania pojazdami,
- Informowanie sądu i policji o wykonaniu środka karnego w stosunku do osób, którym zatrzymano uprawnienia do kierowania pojazdami,
- ustawowa wymiana praw jazdy w Płocku,
- wymiana zagranicznych praw jazdy w Płocku,
- ewidencjonowanie osób skierowanych na badania lekarskie i psychologiczne oraz prowadzenie stosownych postępowań w tych sprawach,
- wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi w Płocku, takimi, jak karetka, wóz strażacki itp.
Nadzór nad Ośrodkami Szkolenia Kierowców
Wskazany Wydział Komunikacji w Płocku sprawuje także pieczę nad Ośrodkami Szkolenia Kierowców (OSK). Prowadzi m.in. ewidencję instruktorów jazdy. Do kompetencji tego urzędu należy także:
- przyjmowanie wniosków, analiza i wydawanie zaświadczeń na prowadzenie szkoleń kierowców i instruktorów;
- prowadzenie nadzoru nad OSK;
- cofanie jednostce zaświadczeń na prowadzenie szkolenia;
- dokonywanie wpisów i skreśleń w ewidencji instruktorów;
- zamawianie, odbiór i wydawanie legitymacji instruktorskich;
- wydawanie uprawnień dla egzaminatorów na prawa jazdy kat „T” w Płocku.
Nadzór nad Stacjami Kontroli Pojazdów
Podobnie jak dla OSK, podmiotem odpowiedzialnym za nadzór nad Stacjami Kontroli Pojazdów w Płocku, w których dokonujemy przeglądu naszych samochodów, odpowiada Wydział Komunikacji w Płocku. W tym właśnie urzędzie możesz m.in. złożyć wniosek o uzyskanie uprawnień diagnosty. Ponadto do jego kompetencji należy:
- przyjmowanie wniosków, analiza, pobieranie opłat i wydawanie zaświadczeń do przeprowadzania badań technicznych;
- sprawowanie nadzoru nad SKP;
- przeprowadzanie, co najmniej raz w roku, kontroli SKP;
- cofanie wydanych upoważnień;
- przyjmowanie wniosków, analiza i wydawanie uprawnień diagnosty do wykonywania badań technicznych pojazdów;
- cofanie diagnoście uprawnień do wykonywania badań technicznych.
Usuwanie pojazdów z drogi i parkingi depozytowe
Ta gałąź działalności Wydziału Komunikacji dotyczy deponowania samochodów, które muszą zostać usunięte z drogi, ponieważ stwarzają zagrożenie dla innych użytkowników. Dzięki temu Płock to miejscowość uporządkowana i bezpieczna. Urząd Komunikacji jest zobowiązany do:
- wyznaczania podmiotów do prowadzenia parkingów;
- wyznaczania podmiotów do usuwania pojazdów z drogi;
- współpracy w ustalaniu opłat za usuwanie pojazdów z drogi;
- składania do sądu wniosków o orzeczenie przepadku na rzecz powiatu pojazdów nieodebranych z parkingu w przepisowym terminie;
- zlecania rzeczoznawcom szacunków pojazdów nieodebranych w terminie;
- wydawania postanowień i decyzji obciążających, związanych z usuwaniem, przechowywaniem i szacowaniem wartości nieodebranych pojazdów;
- likwidacji przechowywanych pojazdów (przeprowadzenie licytacji lub przekazywanie pojazdów do stacji demontażu - auto złomu w Płocku).
Koordynacja transportu drogowego
Wydział Komunikacji prowadzi działania koordynujące przewóz osób i transport drogowy. Wydaje licencje na przewóz, opiniują rozkłady jazdy na podstawie badań rynku, pomaga w lokalizacji przystanków autobusowych w Płocku i dba o ich utrzymanie. Dodatkowo na liście jego zadań znajdziemy:
- przyjmowanie wniosków oraz analizowanie i naliczanie opłat z tytułu wydawania licencji, zezwoleń, zaświadczeń i wypisów;
- wydawanie i cofanie licencji na transport drogowy towarowy i osobowy pojazdami, które nie są taksówkami;
- wydawanie i cofanie zezwoleń na przewóz osób;
- wydawanie i cofanie zaświadczeń na transport krajowy i międzynarodowy na użytek własny;
- uzgadnianie, opiniowanie i koordynowanie rozkładów jazdy;
- badanie rynku przewozu osób;
- przeprowadzanie kontroli działalności transportowej;
- kontrola regularności funkcjonowania autobusów;
- uzgadnianie lokalizacji przystanków komunikacji autobusowej;
- naliczanie opłat i fakturowanie zadań wynikających z utrzymywania przystanków;
- współpraca z innymi instytucjami w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- ograniczenie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź w przypadku klęski żywiołowej.