Umowa zlecenie i działalność gospodarcza wliczane do stażu pracy – rząd przyjął projekt zmian
29 maja 2025 | 3 min. czytania
Już od 1 stycznia 2026 roku osoby pracujące na podstawie umów cywilnoprawnych oraz prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą będą mogły doliczyć te okresy do swojego stażu pracy. To długo wyczekiwana zmiana, która zrównuje prawa milionów pracownic i pracowników w Polsce z osobami zatrudnionymi na etacie.

Zmiany w Kodeksie pracy
Stały Komitet Rady Ministrów 22 maja 2025 roku przyjął projekt przygotowany przez Ministerstwo Pracy, który przewiduje fundamentalne zmiany w sposobie liczenia stażu pracy. Według nowego porządku okresy przepracowane na podstawie umowy-zlecenia oraz prowadzenie działalności gospodarczej będą wliczane do stażu pracy. Nowe przepisy mają zlikwidować istniejące od lat nierówności w zakresie dostępu do pracowniczych uprawnień. Dzięki nim osoby zatrudnione dotąd na podstawie umów cywilnoprawnych lub prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą zyskają szersze prawa pracownicze – m.in. prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego.
Równość w dostępie do świadczeń pracowniczych
Obecnie jedynie zatrudnienie na podstawie umowy o pracę wlicza się do stażu pracy, co w praktyce oznacza, że nawet wieloletnia praca na umowie zleceniu lub prowadzenie działalności gospodarczej nie wpływają na prawo do wielu świadczeń, np.: dłuższego urlopu, dodatków stażowych czy nagród jubileuszowych.
Ministerstwo Pracy uznało ten stan za niesprawiedliwy i zdecydowało się na wprowadzenie zmian, które mają wyrównać szanse i uznać różnorodne formy aktywności zawodowej jako równorzędne wobec etatu.
Co dokładnie wliczy się do stażu pracy?
Zgodnie z projektem, do stażu pracy będą zaliczane m.in.:
- okresy prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej,
- czas pracy na podstawie umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług oraz umowy agencyjnej,
- okres współpracy z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą,
- członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych,
- przebyty za granicą okres innej niż zatrudnienie działalności zarobkowej,
- czas zawieszenia działalności gospodarczej w celu opieki nad dzieckiem – pod warunkiem opłacenia składek emerytalno-rentowych.
Potwierdzeniem tych okresów mają być głównie zaświadczenia z ZUS. W przypadku aktywności, które nie były zgłaszane do ZUS, lub pracy za granicą – pracownik będzie musiał samodzielnie udowodnić wykonywanie pracy.
Kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać?
Nowelizacja ustawy przewiduje wejście w życie nowych przepisów z dniem 1 stycznia 2026 roku. Zaplanowane vacatio legis pozwoli pracodawcom na dostosowanie się do nowych obowiązków: aktualizację dokumentacji kadrowej, rozliczanie stażu pracowników oraz przygotowanie ewentualnych zmian w wewnętrznych regulacjach i budżetach.