Podatek od auta spalinowego w 2024. Sprawdź, kto zapłaci!

20 grudnia 2023 | 2 min. czytania

Zgodnie z unijnymi przepisami Polska musi wprowadzić w 2024 roku podatek od samochodów spalinowych. Takie rozwiązanie ma na celu zniechęcenie do zakupu i posiadania starych aut spalinowych, które nie są ekologiczne i przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska.

Podatek od auta spalinowego w 2024. Sprawdź, kto zapłaci!
Podatek od auta spalinowego w 2024. Sprawdź, kto zapłaci!

Podatek nie tylko w Polsce

Podatek samochodowy muszą wprowadzić wszystkie kraje Unii Europejskiej, gdyż jest to warunkiem uruchomienia wsparcia w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Opłatę mają ponosić właściciele samochodów spalinowych, a im starszy będzie pojazd, tym większa będzie opłata

O decyzji dotyczącej funkcjonowania konkretnych zasad zadecyduje każde z państw członkowskich. W tych krajach, gdzie już wprowadzono podobne formy opodatkowania, ustalono odpowiednie regulacje. W przypadku Bułgarii opodatkowanie zależy od mocy silnika, roku produkcji oraz normy EURO, natomiast w Holandii uwzględnia się emisję CO2 na kilometr, rodzaj paliwa i masę pojazdu.

Podatek ekologiczny w Polsce

Podstawowym celem wprowadzenia podatku ekologicznego jest eliminacja z ruchu pojazdów spalinowych, które charakteryzują się niską ekologicznością i przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska. Dodatkowym aspektem tego środka regulacyjnego jest stworzenie bodźca dla konsumentów, aby zdecydowali się na zakup samochodów elektrycznych, które są bardziej przyjazne dla środowiska.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w obecnej chwili nie prowadzi żadnych prac dotyczących opłat za samochody spalinowe. Gdy taki projekt się pojawi, zostanie udostępniony do publicznych konsultacji. 

Jakie mogą być kary?

Póki co konkretne kwoty nie są znane, ponieważ resort nie zajął się jeszcze projektem ustawy podatku ekologicznego, jednakże prognozy mówią, że będzie to kwestia tysięcy niż setek złotych. W Holandii kierowcy płacą średnio 650 euro. 

Polacy jeżdżą najstarszymi autami w Europie

Ten rodzaj podatku wywołuje w polskim społeczeństwie bardzo skrajne emocje, a wiąże się to z tym, że Polacy jeżdżą najstarszymi samochodami w Unii Europejskiej. Według danych Eurostatu 41 proc. aut w Polsce ma ponad 20 lat.


Powiązane tagi