Płacisz składki ZUS? Nie zapomnij założyć profilu na PUE ZUS

29 grudnia 2022

Zgodnie z nowymi przepisami od 1 stycznia 2023 roku, każdy płatnik składek ma obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. 


Płacisz składki ZUS? Nie zapomnij założyć profilu na PUE ZUS
Płacisz składki ZUS? Nie zapomnij założyć profilu na PUE ZUS

Kogo dotyczy obowiązek posiadania profilu PUE ZUS?

Zmiany zostały wprowadzone zgodnie z Ustawą z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.  Do tej pory obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mieli płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób. Po zmianach obowiązek ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców – także właścicieli małych firm, czyli zatrudniających do 5 pracowników oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie.

Do kiedy trzeba założyć konto? 

Płatnicy muszą założyć konto do 30 grudnia 2022 roku, w przeciwnym razie ZUS sam utworzy im taki profil. Co więcej, jeżeli płatnik składek samodzielnie nie założył profilu na PUE ZUS, ale udzielił pełnomocnictwa do swojej roli płatnika np. księgowej, oznacza to, że taka osoba ma już swoje konto. Warunkiem jest, aby osoba upoważniona była wcześniej zarejestrowana w PUE ZUS.

Jak założyć konto na PUE ZUS?

PUE ZUS to ułatwienie dla przedsiębiorców. Aby zachęcić płatników składek do zrobienia tego już teraz, ZUS prowadzi kampanię informacyjną, której celem jest pomoc w założeniu profilu do końca roku jak największej liczbie osób – informuje rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

O sposobie rejestracji do PUE ZUS informuje strona internetowa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Co więcej, informacje znajdują się również w specjalnie przygotowanej broszurze

Instrukcja rejestracji PUE ZUS

  1. Wejdź na stronę www.zus.pl i kliknij przycisk [Zarejestruj w PUE].
  2. Wybierz, dla kogo zakładasz profil – formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, wpisz również NIP.
  3. Wybierz sposób rejestracji:
  • za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
  • za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
  • za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS,
  • samodzielnie wypełnij formularz rejestracji.

Jeśli rejestrujesz się za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.

Jeśli skorzystasz z formularza rejestracji i wybierzesz przycisk [DO REJESTRACJI], wypełnij wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji musisz też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.

Co PUE ZUS umożliwia przedsiębiorcom?

Posiadanie konta w PUE ZUS pozwala na załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą:

  • składać wnioski do ZUS,
  • korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych,
  • kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS,
  • przeglądać zwolnienia lekarskie swoich pracowników,
  • tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu).

Powiązana sprawa