Nie masz szybkiego Internetu? Zgłoś zapotrzebowanie na internet.gov.pl

13 marca 2024 | 3 min. czytania

Internet.gov.pl to domena gdzie można zgłaszać zapotrzebowanie na internetowe usługi szerokopasmowe dla dowolnego adresu w Polsce. Strona jest bezpłatna i każdy może z niej skorzystać. Domena cieszy się dużą popularnością – łącznie odwiedzono ją ponad 25 mln razy.

Nie masz szybkiego Internetu? Zgłoś zapotrzebowanie na internet.gov.pl
Nie masz szybkiego Internetu? Zgłoś zapotrzebowanie na internet.gov.pl

Co oferuje strona internet.gov.pl?

Rządowa domena zawiera informacje o dostępie do stacjonarnego internetu szerokopasmowego dla każdego adresu w całej Polsce. Na specjalnie stworzonych mapach można wyszukać swój adres domowy i sprawdzić, czy jest się podłączonym do łącza internetowego.

Oprócz tego użytkownik może:

  • sprawdzić dostępność usług,
  • zgłosić potrzebę zapewnienia dostępu do internetu,
  • zgłosić pustostan.

Co więcej, strona pozwala sprawdzić użytkownikom, czy w ich okolicy będą realizowane plany inwestycyjne ze środków publicznych lub komercyjnych. Informacja ta jest przydatna przede wszystkim dla osób, które planują budowę bądź zakup domu czy mieszkania i chcą mieć pewność, że będą mogli tam korzystać z internetu szerokopasmowego.

Jak zgłosić zapotrzebowanie na usługę?

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało krótki poradnik zgłaszania potrzeby dostępu do Internetu. Według ich danych operatorzy bardzo szybko reagują na takie zgłoszenia i w ciągu godziny kontaktują się z zainteresowanymi osobami, aby przedstawić im swoją ofertę.

Aby zgłosić zapotrzebowanie, trzeba wykonać następujące kroki:

  1. Należy wejść na stronę internet.gov.pl.
  2. Zalogować się przez Profil Zaufany lub przy pomocy dowodu elektronicznego z warstwą elektroniczną.
  3. Zgłosić zapotrzebowanie i zweryfikować prawdziwość danych.

Skąd pochodzą dane na stronie?

Informacje o usługach sukcesywnie dodawane są i aktualizowane przez operatorów telekomunikacyjnych, a informacje pochodzą z baz adresowych prowadzonych przez gminy, które z kolei przekazują dane do Państwowego Rejestru Granic.

Internet.gov.pl jest również wsparciem dla gmin, które często pełnią kluczową rolę w informowaniu mieszkańców o planowanych dostępach do szybkiego internetu.

Rejestracja konta na platformie internet.gov.pl przez samorządy otwiera możliwość korzystania z:

 

  • Zbiorczej listy poparcia budowy sieci szerokopasmowych – funkcja ta umożliwia zbiorcze zgłoszenie poparcia budowy sieci internetowej w danej gminie. Taka lista ukazuje istniejące zapotrzebowanie na usługi i stanowi przekonujący argument dla operatorów, aby zainwestowali w rozwój infrastruktury internetowej na terenie samorządu.
  • Raport ze statystykami – dotyczy stanu dostępu do internetu i przedsiębiorców, którzy świadczą usługi internetowe na terenie jednostki samorządu terytorialnego.