Kolejni oszuści atakują. Tym razem podszywają się pod ZUS

8 grudnia 2020 | Aktualizacja: 10 grudnia 2020 | 4 min. czytania

Zakład Ubezpieczeń ostrzega przed oszustami – do placówek instytucji zaczęły napływać wiadomości o podejrzanych mailach, które trafiają do skrzynek odbiorczych klientów ZUS. Celem oszustów jest wyłudzenie danych osobowych. 

Kolejni oszuści atakują. Tym razem podszywają się pod ZUS
Kolejni oszuści atakują. Tym razem podszywają się pod ZUS

Kolejne oszustwo

Kreatywność oszustów nie zna granic – tym razem postanowili podszyć się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych, aby skutecznie wyłudzać dane osobowe od niczego nieświadomych ludzi. Na skrzynki mailowe klientów ZUS zaczęły napływać maile, w których oferowano pieniądze za udział w badaniu. Kwota, którą oferowano za udzielenie informacji, jest spora – respondentom oferowano aż 1500 złotych. 

Pierwsze sygnały na Dolnym Śląsku

- Zgłosiła się do nas nasza klientka i pokazała maila, który został wysłany z adresu sugerującego, że to mail wysłany z ZUS. W treści listu jest napisane, że pani dostanie 1500 zł za wypełnienie ankiety – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – To ewidentne oszustwo polegające, jak przypuszczam, na wyłudzeniu danych.

Rzeczniczka wyjaśnia, że ZUS kontaktuje się ze swoimi klientami na jego wyraźną prośbę, którą może zgłosić mailowo lub za pośrednictwem platformy PUE ZUS. Tylko wtedy pracownik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych może się z nami skontaktować – najczęściej dzwoniąc na podany przez nas numer telefonu. 

- Jeżeli ktoś nie ma żadnej sprawy prowadzonej w ZUS, nie zwracał się z pytaniem ani prośbą o informację wtedy nie ma najmniejszej możliwości żeby przychodziły do niego informacje mailowe – przestrzega rzeczniczka.

Wystrzegaj się oszustów! 

ZUS apeluje, aby zachować szczególną ostrożność i z dystansem podchodzić do takich maili. Zaleca się, aby w razie jakichkolwiek wątpliwości co do prawdziwości podanych informacji, niezwłocznie skontaktować się z najbliższą placówką Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej pod numer 22 560 16 00 lub zawiadomić policję. Nie po raz pierwszy ktoś próbuje podszywać się pod pracownika ZUS-u, dlatego należy cały czas mieć się na baczności. 

Jak ZUS kontaktuje się z klientami? 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych najczęściej kontaktuje się z klientami listownie. Sprawy załatwiane są w placówkach ZUS-u lub za pomocą uwierzytelnionego profilu na Platformie Usług Elektronicznych PUE ZUS. Osobiste odwiedzanie klientów w domach należy do rzadkości – następuje zazwyczaj przy przeprowadzaniu kontroli zwolnienia lekarskiego L4. Jeżeli pracownik będzie chciał złożyć klientowi wizytę w domu z innej przyczyny, klient otrzyma wcześniej pisemną informację o planowanej wizycie. 

Obecnie wiele spraw można załatwić przez Internet – ZUS przypomina jednak, że służy do tego tylko i wyłącznie platforma PUE ZUS. Znajdują się na niej wnioski, które można wypisać i złożyć bez wychodzenia z domu. Kolejne udogodnienia są stopniowo wprowadzane w związku z szalejącą pandemią koronawirusa – Zakład Ubezpieczeń Społecznych robi wszystko, aby jak najbardziej ułatwić swoim klientom życie. Jednym z nowych ułatwień wprowadzonych przez ZUS są e-wizyty, które umożliwiają ubezpieczonym umówienie się na specjalną wizytę i załatwienie niektórych spraw bez konieczności odwiedzania najbliższej placówki. 

W tych trudnych czasach szczególnie pamiętajmy o swoim bezpieczeństwie w sieci – jeżeli otrzymasz maila od ZUS-u, który wydaje ci się podejrzany, niezwłocznie zgłoś ten fakt pracownikowi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.