Wpis do Krajowego Systemu Ewidencji Producentów, czyli obowiązek każdego producenta
13 maja 2021 | Aktualizacja: 26 lipca 2021 | 3 min. czytania
Produkcja wiąże się z wieloma obowiązkami – jednym z nich jest dokonanie wpisu do Krajowego Systemu Ewidencji Producentów. Dzięki niemu producenci mogą korzystać z dotacji z Unii Europejskiej, administrowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Podpowiadamy, kto ma obowiązek dokonania wpisu i jak to zrobić.
Krajowy System Ewidencji Producentów
Krajowy System Ewidencji Producentów to specjalny rejestr, w którym widnieją wszyscy producenci, którzy złożyli wniosek o dokonanie wpisu. Możemy zapoznać się z takimi danymi jak imię, nazwisko i nazwa producenta, jego miejsce zamieszkania, adres siedziby, numer PESEL, REGON i NIP, numer rachunku bankowego, kategorie wytwarzanych produktów oraz nadany przy wpisie numer identyfikacyjny. Krajowy System Ewidencji Producentów jest zatem skarbnicą wiedzy na temat producentów i ich wyrobów.
Kto powinien starać się o wpis do Krajowego Systemu Ewidencji Producentów? Według polskiego prawa wpisu muszą dokonać producenci rolni, posiadacze zwierząt, organizacje producentów, podmioty prowadzące zakład utylizacyjny, potencjalni beneficjenci w ramach dotacji z Unii Europejskiej oraz beneficjenci programów rybackich.
Szczegóły składania wniosku
Wniosek o wpis do Krajowego Systemu Ewidencji Producentów można złożyć aż na cztery sposoby – osobiście, na ręce kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, listownie, faksem bądź przez Internet, przy pomocy platformy ePUAP. Nie wszyscy będą mogli skorzystać z opcji złożenia dokumentów online; można to zrobić jedynie wówczas, gdy nie jest na nich wymagany podpis osoby trzeciej, na przykład współmałżonka. Kiedy należy złożyć wniosek? Ostateczny termin różni się w zależności od charakteru wykonywanych czynności. W większości przypadków dokumenty należy złożyć nie później niż w dniu składania wniosku o przyznanie płatności w ramach dotacji z Unii Europejskiej.
Wymagane dokumenty, czas oczekiwania
Rzecz jasna, aby dokonać wpisu do Krajowego Systemu Ewidencji Producentów, należy dostarczyć kilka dodatkowych dokumentów, prócz poprawnie wypisanego wniosku. Każdy z podmiotów musi dostarczyć inny komplet formularzy – wszystko zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Organizacje producentów muszą złożyć formularz W-1-1/04, wspólnicy spółki cywilnej – W-1-2/04, zaś każdy podmiot musi przygotować dokument W-1-3/04 – klauzulę informacyjną.
Ile trwa rozpatrywanie dostarczonych dokumentów? Zaskakująco krótko. Urzędnik ma obowiązek niezwłocznie zająć się weryfikacją złożonego wniosku, więc cały proces zazwyczaj trwa od 1 do maksymalnie kilku dni. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe – jeżeli urzędnik dopatrzy się niejasności w złożonych dokumentach, może wszcząć postępowanie wyjaśniające. Wówczas rozpatrywanie wniosku może potrwać około miesiąca, a w skrajnych przypadkach – nawet dwa miesiące.
Zgłaszaj każdą zmianę!
Już po wpisaniu się do Krajowego Systemu Ewidencji Producentów, należy pamiętać o zgłaszaniu każdej zmiany danych zapisanych w ewidencji. Producent musi udać się do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ciągu 14 dni od zaistnienia zmiany. W celu zmiany danych należy ponownie wypisać wniosek o wpis do Krajowego Systemu Ewidencji Producentów, jednak tym razem zaznaczyć w formularzu opcję: zmiana danych.
Jesteś producentem i dotychczas nie jesteś wpisany do Krajowego Systemu Ewidencji Producentów? Zapoznaj się z przygotowaną przez nas instrukcją i zrób to jeszcze dziś! Kliknij w link poniżej i dowiedz się więcej!