Pamiętaj o wpisie zakładu do rejestru zakładów!

27 maja 2021 | Aktualizacja: 26 lipca 2021 | 3 min. czytania

Masz zamiar rozpocząć działalność na rynku spożywczym? Jeżeli tak, musisz pamiętać o wpisaniu swojego zakładu do specjalnego rejestru zakładów. Znajdują się w nim podmioty, które podlegają urzędowej kontroli Państwowej Kontroli Inspekcji Sanitarnej. Podpowiadamy, kto ma obowiązek wpisu i co grozi za jego niedokonanie.

Pamiętaj o wpisie zakładu do rejestru zakładów!
Pamiętaj o wpisie zakładu do rejestru zakładów!

Wpis do rejestru zakładów – kto musi go dokonać?

Ogólnie rzecz ujmując, w rejestrze powinny znaleźć się zakłady, w których wytwarza się żywność. Dodatkowo, dotyczy to również podmiotów sprzedających żywność oraz takich, zajmujących się materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, w tym recyklingiem. Przedsiębiorcy prowadzący gospodarstwa agroturystyczne, sklepy zielarskie, apteki lub sklepy internetowe z żywnością, również muszą pamiętać o złożeniu wniosku o wpis do rejestru. To samo tyczy się producentów win gronowych z własnych upraw, osób posiadających foodtrucka oraz myśliwych i rybaków. Pełną listę znajdziesz w przygotowanej przez nas instrukcji.

Niektóre z zakładów będą wymagały inspekcji sanitarnej – wówczas przedsiębiorca musi złożyć wniosek o zatwierdzenie i wpis zakładu do rejestru

Składanie wniosku

Kiedy najlepiej złożyć wniosek o wpis zakładu do rejestru zakładów? Przede wszystkim przed rozpoczęciem działalności. Rekomenduje się, aby dokumenty złożyć co najmniej 14 dni przed planowanym rozpoczęciem działalności. Warto o tym pamiętać, gdyż za działanie zakładu bez wpisu do rejestru zakładów grożą wysokie kary! Wniosek w tej sprawie należy złożyć w powiatowej lub granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Przed dostarczeniem dokumentu warto przedzwonić do stacji sanitarno-epidemiologicznej i upewnić się, który inspektor – powiatowy czy też graniczny – jest właściwy do rozpatrywania Twojej sprawy. Na decyzję o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu wniosku czeka się około 14 dni od dnia dostarczenia dokumentów. Jeżeli decyzja będzie pozytywna, otrzymamy zaświadczenie o dokonaniu wpisu zakładu do rejestru zakładów.

Wymagane dokumenty i opłaty

Aby dokonać wpisu zakładu do rejestru zakładów, nie wystarczy złożenie samego wniosku. Dodatkowo, wnioskujący musi dostarczyć do stacji sanitarno-epidemiologicznej wykaz urządzeń do sprzedaży żywności. Jego prowadzenie jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy zajmującego się żywnością. Wykaz powinien być stale aktualizowany, co najmniej 2 razy do roku lub na żądanie urzędu. W wykazie powinien się znaleźć typ urządzenia, rok jego produkcji, nazwę producenta oraz datę uruchomienia. Jeżeli w dostarczonych dokumentach pojawią się jakiekolwiek braki, zostaniesz wezwany do ich uzupełnienia. Dostaniesz na to co najmniej 7 dni od dnia powiadomienia o wykrytych nieprawidłowościach.

Co z opłatami? Na szczęście w przypadku tej sprawy nie musimy się martwić – usługa jest całkowicie bezpłatna. Dodatkowe koszty pojawią się wyłącznie w sytuacji, gdy zdecydujemy się na udzielenie komuś pełnomocnictwa. Jeżeli wyznaczony przez nas pełnomocnik nie należy do naszej rodziny, wówczas będziemy musieli zapłacić 17 złotych.

Masz zamiar rozpocząć działalność związaną z żywnością? Już dziś zadbaj o wpis swojego zakładu do rejestru zakładów. Koniecznie zajrzyj do przygotowanej przez nas instrukcji, w której krok po kroku opisujemy, jak starać się o wpis i jakie podmioty mają obowiązek go dokonać. Kliknij w  link poniżej i dowiedz się więcej!