Podpis elektroniczny - co to jest i czy warto go mieć?

22 lipca 2021 | Artykuł sponsorowany

Tempo życia współczesnego człowieka i biznesu sprawia, że coraz więcej aktywności przenosi się do Internetu. Spotkania, zakupy czy rozrywka w sieci nikogo już nie dziwią i stają się nieodłącznym elementem codzienności. Życie w globalnej wiosce sprawia, że prowadzenie biznesu również coraz częściej odbywa się online. Nawet urzędy otworzyły się na załatwianie spraw bez konieczności wizyty w placówkach stacjonarnych. To właśnie najlepszy moment, by zainwestować w podpis elektroniczny. Czy wiesz czemu?


Podpis elektroniczny - co to jest i czy warto go mieć?
Podpis elektroniczny - co to jest i czy warto go mieć?

Podpis elektroniczny - czym jest?

Podpis elektroniczny jest narzędziem umożliwiającym identyfikację tożsamości podmiotu podpisującego dokument przesłany drogą elektroniczną. Tyczy się to zarówno konkretnej osoby z imienia i nazwiska, jak i firm. W tym przypadku mówimy o pieczęci elektronicznej. Podpis elektroniczny jest osobistym certyfikatem, który wraz z danymi, z którymi został połączony, tworzą całość pozwalającą na zidentyfikowanie osoby, która go złożyła. Istnieją dwa rodzaje podpisu elektronicznego:

  • kwalifikowany,
  • niekwalifikowany.

Podpis z certyfikatem niekwalifikowanym, zwany zwykłym podpisem elektronicznym, służy głównie do wymiany e-maili czy składania deklaracji na podstawie osobnej umowy. Umowa taka musi mieć formę fizyczną zawierającą odręczne podpisy reprezentantów, aby była wiążąca. Nie jest to na tyle bezpieczny system, aby był uznawany przez banki czy instytucje państwowe (urzędy, sądy) przy składaniu pism wysokiej wagi. Możliwości zatem są ograniczone. Podpis z certyfikatem kwalifikowanym jest potwierdzony przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Oznacza to, że dokumenty, deklaracje czy faktury opatrzone tym podpisem posiadają taką samą moc prawną jak te podpisane własnoręcznie.

Podpis kwalifikowany w praktyce

Aby uzyskać podpis kwalifikowany trzeba zawrzeć umowę z autoryzowanym Centrum Certyfikacji. Po podpisaniu umowy należy osobiście odebrać certyfikat i potwierdzić poprawność danych. Dodatkowo otrzymuje się narzędzia niezbędne do korzystania z tej formy składania podpisu, czyli kartę kryptograficzną z czytnikiem oraz oprogramowanie umożliwiające połączenie karty z komputerem przez czytnik. Po połączeniu urządzeń i pomyślnym przeprowadzeniu weryfikacji, za pomocą oprogramowania należy wybrać dokument do podpisu i go podpisać. Po zaszyfrowaniu prywatnym kluczem dokument jest gotowy do przesłania, a odbiorca ma pewność, że dokumenty są prawdziwe, a za samym podpisem stoi istniejąca osoba.

Podpis kwalifikowany, a odręczny - czym się różnią?

W przypadku załatwiania spraw na odległość, przewaga podpisu elektronicznego jest znacząca. Pozwala on bowiem na zatwierdzenie dokumentu w dosłownie kilka chwil. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której umowa zawierana jest z firmą znajdującą się po drugiej stronie kraju lub nawet za granicą. W normalnych okolicznościach wymagane jest wydrukowanie umowy, podpisanie wszystkich wymaganych kopii oraz wysłanie jej stronie do podpisu. Druga strona podpisuje umowę oraz odsyła potwierdzoną kopię. Nietrudno policzyć, ile taki zabieg trwa. Można także znaleźć się w sytuacji, w której nie będzie pewności, kto jest po drugiej stronie.

Warto nadmienić, że każda zmiana takiego dokumentu jest odnotowywana, co przekłada się na pewność, że podpisywany dokument zatwierdzany jest przez obie strony w dokładnie tej samej formie. Nie ma zatem możliwości otrzymania zmienionego - bez wiedzy stron – dokumentu. Jest to tzw. gwarancja integralności oraz niezmienności. Ostatnią, chociaż nie najmniej ważną różnicą jest podatność na fałszerstwa. Podrobienie podpisu elektronicznego, w przeciwieństwie do odręcznego, jest bowiem w praktyce niemożliwe.

Podpis kwalifikowany - tak czy nie?

Podpis odręczny jest darmowy - wystarczy poświęcić trochę czasu i tuszu, żeby go stworzyć i korzystać w mniej lub bardziej stałej formie przez lata. Podpis kwalifikowany wymaga stworzenia narzędzi gwarantujących bezpieczeństwo oraz infrastruktury, czyli pracy wielu osób oraz technologii. Tym samym nie jest darmowy. Na jego posiadaniu można jednak wiele zaoszczędzić – czasu, kosztów wysyłki dokumentów i trudu. Podpis kwalifikowany, także do kontaktu z urzędami, możesz kupić już za kilkadziesiąt groszy dziennie i to bez wychodzenia z domu. Taką właśnie ofertę proponuje renomowany dystrybutor podpisów kwalifikowanych Inter Market.

 

Praca oraz zawieranie kontraktów na odległość jest obecnie normą w szczególności dla osób i firm ceniących sobie bezpieczeństwo – zwłaszcza w dobie pandemii i pracy zdalnej. Posiadanie takiego podpisu staje się powoli normą, także u zwykłych ludzi. Jeśli nie chcesz więcej stać w kolejkach do urzędu lub wysyłać pism pocztą tradycyjną, z pewnością będzie to rozwiązanie idealne dla Ciebie. Kliknij link powyżej i kup swój podpis kwalifikowany już dziś.