Metody czyszczenia DPF

1 sierpnia 2023 | Aktualizacja: 21 września 2023 | Artykuł sponsorowany | 5 min. czytania

Masz problem z zapchanym filtrem DPF? Spaliny emitowane przez silniki diesla zawierają szkodliwe cząstki stałe, które gromadzą się w filtrze DPF, powodując jego zapchanie. To częsty problem, który może skutecznie obniżyć wydajność Twojego pojazdu, zwiększyć zużycie paliwa, a nawet narazić Cię na wysokie koszty naprawy. Zanim jednak rozważysz kosztowny zakup nowego filtra, mamy dla Ciebie rewolucyjne rozwiązanie — profesjonalne czyszczenie DPF! Na czym polega ta usługa? A także jakie są dostępne metody czyszczenia DPF na rynku motoryzacyjnym? Dowiedzmy się!

Metody czyszczenia DPF
Metody czyszczenia DPF

Masz problem z zapchanym filtrem DPF? Spaliny emitowane przez silniki diesla zawierają szkodliwe cząstki stałe, które gromadzą się w filtrze DPF, powodując jego zapchanie. To częsty problem, który może skutecznie obniżyć wydajność Twojego pojazdu, zwiększyć zużycie paliwa, a nawet narazić Cię na wysokie koszty naprawy. Zanim jednak rozważysz kosztowny zakup nowego filtra, mamy dla Ciebie rewolucyjne rozwiązanie — profesjonalne czyszczenie DPF! Na czym polega ta usługa? A także jakie są dostępne metody czyszczenia DPF na rynku motoryzacyjnym? Dowiedzmy się!

Czyszczenie hydrodynamiczne

Czyszczenie hydrodynamiczne jest w ostatnich latach najbardziej polecaną przez mechaników metodą czyszczenia filtrów DPF. Tego typu czyszczenie przeprowadza się w dwóch etapach. W pierwszej kolejności należy:

  • odłączyć czujniki,
  • zdemontować filtr,
  • umieścić filtr w maszynie czyszczącej,
  • podać sprzężone powietrze, które wstępnie oczyści filtr.

Jeśli powietrze wprowadzone do filtra napotyka duży opór, oznacza to, że mamy do czynienia  z dużym zanieczyszczeniem. W drugim etapie części czyszczenia, przez filtr przepuszcza się pod odpowiednim ciśnieniem ciepłą wodę. Dzięki kilkukrotnemu podaniu wody w seriach silnych uderzeń ciecz ma możliwość oderwania zabrudzeń z wnętrza filtra. Czyszczenie hydrodynamiczne wykonuje się w krótkim czasie i jest ono bezpieczne dla katalitycznej powłoki filtra.

Obróbka termiczna

Obróbka termiczna polega na wypalaniu sadzy w piecu indukcyjnym. Sam proces wypalania trwa około 12 godzin. Korzystanie z tej metody daje gwarancję całkowitego i skutecznego usunięcia sadzy. Niestety, obróbka termiczna nie usuwa innych cząstek stałych, w tym popiołów, a także niesie z sobą ryzyko uszkodzenia wkładu ceramicznego filtra. Ta metoda czyszczenia DPF wymaga przecięcia filtra, które umożliwi wyjęcie filtra oraz jego ponowne zespawanie.

Obróbka ultradźwiękowa

Obróbka ultradźwiękowa to metoda czyszczenia DPF, która polega na całościowym zanurzeniu filtra w wannie z roztworem. Tego typu metoda czyści filtr poprzez ultradźwięki w roztworze myjącym. Ultradźwięki wytwarzają falę ciśnienia dzięki implodującym pęcherzykom, które odkrywają zanieczyszczenia (sadzę, popioły i cząstki stałe) z powierzchni filtra. Korzystanie z obróbki ultradźwiękowej pozwala skutecznie oczyścić całą powierzchnię filtra bez jego rozcinania.

Obróbka pneumatyczna

Podczas wykorzystywania tej metody, filtr jest umieszczany w specjalistycznej maszynie, która przedmuchuje filtr sprzężonym powietrzem. Obróbka pneumatyczna pozwala na przeczyszczenie każdego kanału filtra indywidualnie. Ceni się w niej to, że oczyszcza DPF bez użycia detergentów. Niestety przy jej stosowaniu trzeba rozciąć filtr i zespawać go ponownie. Metoda ta nie sprawdzi się w przypadku filtra zalanego olejem.

Wypalanie w trybie serwisowym

Często stosowane jest wypalenie filtra za miastem — to nieprofesjonalna metoda, która polega na utrzymywaniu silnika na podwyższonych obrotach przez kilkanaście minut, dzięki temu w filtrze podwyższy się temperatura i wypali popiół oraz sadza. Jednak nie zawsze ten sposób przynosi oczekiwane efekty. Zaleca się korzystanie z wypalania w trybie serwisowym. W warsztacie, pod okiem specjalistów, inicjowane jest wypalanie aktywne. Niestety trzeba pamiętać, że nieprawidłowo przeprowadzone wypalanie może doprowadzić do pożaru filtra oraz konieczności wymiany oleju.

Czyszczenie chemiczne

Jedną z najbardziej inwazyjnych metod czyszczenia DPF jest czyszczenie chemiczne. Polega ono na wprowadzeniu do wnętrza filtra specjalistycznej chemii, która rozpuszcza sadzę. Proces zaczyna się od wpuszczenia chemicznego preparatu do filtra w celu rozpuszczenia złogów węgla, a później innym preparatem jest on wypłukiwany. Na zakończenie procesu czyszczenia chemicznego do samochodu podłącza się komputer, by przeprowadzić serwisową regenerację filtra. Czyszczenie chemiczne nie wymaga rozcinania filtra ani jego demontażu. Warto mieć na uwadzę, że w dolotowych kanałach filtra pozostają rozpuszczone złogi.

Gdzie skorzystać z czyszczenia DPF?

Nie chcąc wydawać kroci na nowy filtr cząstek stałych, warto zdecydować się na skorzystanie z którejś z metod czyszczenia DPF. Specjaliści preferują przede wszystkim metodę hydrodynamiczną, która jest najbezpieczniejsza oraz bardzo skuteczna — aż do 98% przepustowości. Godnym zaufania serwisem oferującym usługę czyszczenia DPF jest Auto Tiger. Zajmują się oni regeneracją oraz czyszczeniem DPF zarówno w pojazdach osobowych, jak i ciężarowych. Zachęcamy do zapoznania się z pełną ofertą serwisu samochodowego Auto Tiger.