Czym są napoje izotoniczne?

4 lipca 2022 | Artykuł sponsorowany

Intensywna aktywność fizyczna ma wiele pozytywnych skutków zdrowotnych. Wspomaga pracę serca, utratę wagi i ogólną sprawność. To normalne, że podczas energicznych ćwiczeń jest wzmożone pocenie się. Podczas jednego treningu można wypocić nawet od jednego do trzech litrów płynów. Chociaż pocenie się pomaga utrzymać niską temperaturę ciała, może prowadzić do utraty ważnych minerałów, odwodnienia, a nawet udaru. Napoje izotoniczne szybko zastępują te składniki odżywcze i płyny, pomagając zapobiegać urazom i chorobom związanym z wysiłkiem fizycznym.


Czym są napoje izotoniczne?
Czym są napoje izotoniczne?

Czym są izotoniki?

Napoje dla sportowców są klasyfikowane na trzy sposoby w zależności od ilości zawartych w nich węglowodanów. Wyróżnia się napoje: izotoniczne, hipotoniczne i hipertoniczne. Płyny izotoniczne zawierają od sześciu do ośmiu procent węglowodanów, w tym glukozę – preferowane przez organizm źródło energii do ćwiczeń. Napoje izotoniczne mają osmolalność od 280 do 330 mOsm/kg. To oznacza poziom stężenia substancji rozpuszczonej w roztworze, będącą miarą liczby cząstek węglowodanów, elektrolitów, słodzików i konserwantów w płynie. Osmolalności napojów izotonicznych powinna wspomagać naturalną równowagę płynów w organizmie, co jest jedną z przyczyn, dla których po napoje sięga tak wielu biegaczy i innych sportowców wytrzymałościowych.

 

Napój izotoniczny łatwo się wchłania i szybko opuszcza żołądek, zapewniając optymalną wydajność i komfortowe trawienie. To najczęściej wybierany rodzaj. Natomiast napój hipotoniczny jest gorzej wchłaniany niż napój izotoniczny, ale może być przydatny w bardzo upalne dni. Trzeba zaznaczyć, że ostatni typ, czyli napój hipertoniczny jest bardzo skoncentrowany i długo pozostaje w żołądku, co może powodować problemy z trawieniem, a także potencjalnie powodując odwodnienie poprzez zwiększenie zapotrzebowania na wodę w żołądku, żeby rozcieńczyć napój.

Jaki jest skład napoju izotonicznego?

Wiele osób decyduje się zrobić własny napój izotoniczny. Taki domowy izotonik powinien przede wszystkim mieć dużo wody, które zapewnia nawilżenie podczas wysiłku, a także być wzbogacony w inne wartościowe substancje odżywcze.

 

Węglowodany zapewniają źródło energii i umożliwiają ciągły wysiłek fizyczny. Ilość węglowodanów w napoju musi wynosić od 60 do 80 g/litr. Sód jest potrzebna do odzyskiwania utraconych wraz z potem soli. Dodatkowo wywołuje uczucie pragnienia oraz ułatwia przyswajanie wody i węglowodanów. Witaminy z grupy B oraz magnez pomagają zwalczać zmęczenie. Potas jest przydatny w upalną pogodę. Przeciwutleniacze są przydatne, żeby wspomagać obronę organizmu przed niektórymi toksycznymi odpadami wytwarzanymi przez aktywność komórek. W napoju może być również białko, pomocne przy wysiłku trwającym dłużej niż 3 godziny, ale jest to rzadkością.

Kiedy stosować napój izotoniczny?

Sporty wytrzymałościowe, takie jak triathlon, wiążą się z ryzykiem odwodnienia spowodowanego wzmożonym wydzielaniem potu. Pot składa się z wody i minerałów (głównie sodu, ale także trochę potasu). Podczas wysiłku organizm może stracić ponad półtora litra potu na godzinę, a czasem nawet 3 litry na godzinę. Tak więc, dopóki ta strata nie zostanie zrównoważona przez picie, organizm odwadnia się. Co więcej, wiemy, że mięśnie zużywają energię podczas wysiłku, dlatego regularne spożywanie węglowodanów pozwala nadrobić straty i utrzymać poziom energii potrzebnej do wysiłku.