Czy konsument ma prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym?

1 lutego 2024 | Artykuł sponsorowany | 3 min. czytania

Jedną z częstych niedogodności, z jakimi muszą się zmagać osoby pracujące w sprzedaży, jest niezrozumienie praw konsumenta przez samych klientów. Warto wiedzieć, na jakich zasadach dozwolony jest zwrot towaru w sklepie stacjonarnym, który różni się od sprzedaży na odległość. Sprzedawcy muszą znać obowiązujące przepisy i potrafić w jasny sposób wyjaśnić klientowi jego prawa, by uniknąć nieporozumienia, zachowując pozytywną opinię o sklepie.

Czy konsument ma prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym?
Czy konsument ma prawo do zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym?

Zasady zwrotu towarów – kiedy można zwrócić produkt zakupiony w sklepie stacjonarnym?

Osoby pracujące w sklepie stacjonarnym nie mają obowiązku przyjmować zwrotów towaru w przypadku, gdy klient rozmyśli się, co do chęci jego posiadania. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku zakupów online. Konsument nie ma możliwości sprawdzić osobiście, czy produkt jest taki sam, jak oferowany na zdjęciu w internecie, dlatego prawo gwarantuje możliwość zwrotu w określonym czasie.

W wielu sklepach stacjonarnych wprowadzona jest możliwość zwrotu zakupionych produktów, która określona jest wewnętrzną polityką firmy. Tego typu udogodnienie może być przewidziane w regulaminie sklepu z uwzględnieniem terminu i warunków, jak np. wymiana towaru na voucher, który należy wykorzystać w określonym terminie. Może być wymagane przedstawienie paragonu, zachowanie oryginalnego opakowania czy też nienaruszonego stanu produktu.

Inną kwestią, niezależną od własnych opinii, a zagwarantowaną prawnie jest złożenie reklamacji. Wadliwy produkt można zwrócić na zasadach rękojmi lub gwarancji, jeśli została udzielona.

Zwrot towaru na zasadach rękojmi

Składając reklamację na zasadach rękojmi, klient może domagać się zwrotu pieniędzy, wymiany wadliwego towaru lub obniżenia jego ceny. Podstawą ubiegania się o zwrot jest ujawnienie wady fizycznej lub wady prawnej po dokonaniu zakupu. Zwrotu można dokonać nawet do dwóch lat od zakupu. Uszkodzenia będące wynikiem niewłaściwego użytkowania produktu, nie podlegają rękojmi. Na rozpatrzenie reklamacji sprzedawca ma 14 dni.

Zwrot towaru na zasadach gwarancji

Gwarancja jest dodatkowym, dobrowolnym zobowiązaniem producenta, dystrybutora lub importera, rzadziej sprzedawcy, dotyczącym warunków naprawy lub wymiany towaru i wyznaczającym określony na to termin. Długość oferowanej gwarancji zależy od gwaranta, może przyczynić się do budowania pozytywnych opinii o produkcie i firmie. W dokumencie zawarte są uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy zakupiony produkt nie ma właściwości zgodnych z oświadczeniem gwarancyjnym. Udzielenie gwarancji odbywa się w różnych formach, co ważne, może wynikać także z reklamy.

Praca w sklepie – wymagania i predyspozycje

Zarówno zwrot towarów, który dobrowolnie umożliwia sklep stacjonarny, jak i rozpatrywanie reklamacji, może powodować napięcia na linii sprzedawca-klient. Rozwiązywanie tego typu nieporozumień przyczynia się do budowania opinii o sklepach. Dlatego osoby, które pracują w tej branży, powinny odznaczać się wysokimi kompetencjami interpersonalnymi, a także cierpliwością, odpornością na stres, kulturą osobistą i asertywnością.

Szukając zatrudnienia w tym sektorze, nie trzeba mieć dużego doświadczenia zawodowego, potrzebne kwalifikacje można nabyć w trakcie przeszkolenia, natomiast cechy osobowe są bardzo ważne. Życzliwe podejście do osób dokonujących zakupów pozwala kształtować pozytywny wizerunek firmy, co wpływa na większą sprzedaż.