Upewnij się, czy Twój budynek ma numer porządkowy!

Za każdym razem, gdy zamawiasz paczkę, kurier nie może do Ciebie trafić? Znajomi skarżą się, że ciężko dotrzeć do twojego mieszkania? W takich sytuacjach warto upewnić się, czy twój budynek posiada numer, który ma służyć jego lepszemu rozpoznaniu. Co zrobić w sytuacji, gdy go nie ma?


Upewnij się, czy Twój budynek ma numer porządkowy!
Upewnij się, czy Twój budynek ma numer porządkowy!

Numer porządkowy – co to takiego?

Numer porządkowy to liczba, którą oznacza się budynki na danej ulicy, aby łatwiej było je od siebie odróżnić. Często liczbie towarzyszy również litera, na przykład w celu oznaczenia poszczególnych klatek schodowych. Numery nadaje się również w przypadku, kiedy w miejscowości nie ma ulic ani placów – wówczas do nazwy miasta lub wsi dodaje się liczbę. Oznaczenia liczbowe powinny znajdować się na budynkach mieszkalnych, biurowych, a także szpitalach, szkołach i miejscach często uczęszczanych.  Swój numer może posiadać nawet garaż!

Uzyskanie numeru porządkowego

Aby budynek otrzymał numer, należy złożyć wniosek do urzędu miasta lub gminy lub urzędu dzielnicy, jeżeli znajduje się on na terenie Warszawy. Ważne jest, aby dostarczyć dokumenty do urzędu w mieście, na terenie którego znajduje się budynek bez numeru. Nie należy martwić się o koszta – złożenie wniosku jest całkowicie bezpłatne, o ile składamy go samodzielnie. Jeżeli zdecydujemy się na skorzystanie z pełnomocnictwa, wówczas będziemy zobowiązani zapłacić 17 złotych. Termin złożenia wniosku również nie jest istotny – można tego dokonać w dowolnym momencie, jednak zaleca się, aby o nadanie numeru budynku starać się tuż po jego wybudowaniu. 

Kilka słów o dokumentach

Oprócz wniosku o nadanie numeru budynku, konieczne jest przygotowanie kilku dodatkowych dokumentów. Do urzędu trzeba dostarczyć mapę – może być ona zasadnicza, ewidencyjna, z projektem podziału lub topograficzna. Warto na niej zaznaczyć wyróżniającym się kolorem budynek, dla którego staramy się o nadanie numeru porządkowego. Dodatkowo, jeżeli zdecydujemy się na dostarczenie dokumentów przez pełnomocnika, konieczne jest dołączenie druku pełnomocnictwa oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Tabliczka z numerem 

Po nadaniu numeru porządkowego, należy zadbać o umieszczenie odpowiedniej tabliczki na ścianie budynku. Ważne, aby znajdowała się ona w dobrze widocznym miejscu. O umieszczenie jej musi zadbać właściciel danej nieruchomości, jej dzierżawca bądź zarządca. Jakie informacje powinny się znajdować na tabliczce? Przede wszystkim nadany przez urząd numer porządkowy oraz nazwa ulicy. Jeżeli w danej miejscowości nie ma zwyczaju nazywania ulic, na tabliczce powinna być wymieniona nazwa miejscowości. Dodatkowo, jeżeli zażyczy sobie tego samorząd terytorialny, konieczne może być umieszczenie nazwy dzielnicy bądź osiedla, na którego terenie znajduje się budynek.

Twój budynek nie ma numeru? Przygotowaliśmy specjalną instrukcję, z której dowiesz się, jak krok po kroku przejść proces jego nadawania! Kliknij w link poniżej i dowiedz się więcej! 


Powiązana sprawa