Poszukiwania bezpośrednie kandydatów – czym jest executive search?

28 października 2021 | Artykuł sponsorowany

Tradycyjne metody rekrutacji nie zawsze przynoszą oczekiwane efekty, a w niektórych sytuacjach, takich jak poszukiwanie specjalistów czy menedżerów, są zupełnie nieskuteczne. Z pomocą przychodzą wówczas takie techniki, jak headhunting czy executive search. Czym się od siebie różnią i kiedy warto z nich skorzystać?


Poszukiwania bezpośrednie kandydatów – czym jest executive search?
Poszukiwania bezpośrednie kandydatów – czym jest executive search?

Executive search jest metodą pozyskiwania wysokiej klasy specjalistów i menedżerów najwyższego szczebla, przed którymi zostaną postawione największe wyzwania związane z rozwojem i działaniem firmy. Z jednej strony zrozumiałe jest, że takie osoby muszą spełniać wyśrubowane wymogi, a pracodawca ma co do nich bardzo duże oczekiwania. Z drugiej strony musi się on mierzyć z pasywnością tego typu kandydatów oraz ich wymaganiami. Zazwyczaj nie poszukują oni pracy, trudno do nich dotrzeć i zmotywować do zmiany zatrudnienia. Executive search często przypomina delikatne i skomplikowane negocjacje handlowe, dlatego tego typu projekty powierza się najbardziej doświadczonym rekruterom, którzy doskonale znają specyfikę branży, posiadają własną bazę kontaktów umożliwiających dotarcie do odpowiednich osób, a także potrafią zmotywować je do zmiany pracy.

 

Czy executive search jest tym samym, co headhunting?

Headhunting jest tzw. rekrutacją bezpośrednią, stosowaną w sytuacji, gdy tradycyjne formy poszukiwania pracowników nie przynoszą oczekiwanego skutku. Polega ona na docieraniu do kandydatów, którzy nie reagują np. na ogłoszenia w mediach, a czasem w ogóle nie poszukują pracy. Headhunting to metoda, której używa się w przypadku pracowników na różnych szczeblach. Z kolei executive search to forma headhuntingu skierowana do najwybitniejszych kandydatów, których kompetencje są kluczowe dla działalności firmy. Obie metody działają w oparciu o direct search, czyli po prostu bezpośrednie docieranie do potencjalnych pracowników.

 

Kandydat, którego chcemy zrekrutować metodą executive search, ma objąć jedno z kluczowych dla firmy stanowisk. Jest to więc osoba, która musi wykazywać się zarówno twardymi, jak i miękkimi kompetencjami. Przyszły pracownik, oprócz odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia, powinien doskonale rozumieć potrzeby firmy, umieć dotrzeć do współpracowników czy podwładnych, a także wykorzystywać ich potencjał na równi ze swoim. Poszukiwania odpowiednich kandydatów w projektach executive search rozpoczynają się od określenia profilu idealnego pracownika.

 

Executive search – kiedy warto z niego skorzystać?

Skorzystanie ze specjalistycznej usługi executive search oferowanej przez agencję jest dobrą inwestycją dla pracodawców, którzy:

  • szukają do swojego zespołu wysokiej klasy menedżera, specjalisty w wąskiej dziedzinie lub wybitnego talentu;
  • nie chcą ponosić kosztów nietrafionych rekrutacji;
  • zdają sobie sprawę z tego, że pozyskanie najbardziej wartościowych pracowników jest żmudnym i skomplikowanym procesem, który trzeba powierzyć specjalistom.