Opakowania spożywcze - design ma znaczenie!

30 września 2022 | Artykuł sponsorowany

Zadania opakowań produktów spożywczych wydają się oczywiste. Przede wszystkim mają chronić zawartość przed działaniem czynników zewnętrznych. Chodzi tutaj o zabezpieczenie przed zniszczeniem lub zepsuciem. Jednak opakowania spożywcze powinny być też estetyczne. Ważny jest odpowiedni design. Dlaczego to istotne i jak uzyskać pożądane efekty?


Opakowania spożywcze - design ma znaczenie!
Opakowania spożywcze - design ma znaczenie!

Marketingowe wykorzystanie opakowania

Wydatki marketingowe należą do najważniejszych w przypadku każdej firmy handlowej. Przedsiębiorstwa wydają duże pieniądze na promocję swoich produktów oraz marki. Dlaczego zatem nie wykorzystać do promocji opakowania, które przecież i tak trzeba wyprodukować? Ciekawy design, nawiązujący do specyfiki marki i produktu, to okazja na wyróżnienie towaru na tle propozycji konkurencji. Podczas zakupów konsumenci kierują się głównie intuicją i pierwszym wrażeniem. Nikt nie ma czasu ani ochoty dogłębnie analizować każdego produktu pod kątem składu i jakości. Wybieramy produkty, które wyglądają atrakcyjnie. Zatem ciekawe opakowanie to nie tyle możliwość, ile wręcz konieczność.

Oczywiście znaczenie ma nie tylko design opakowania, ale również to, co się na nim znajdzie. Mowa o napisach i grafikach. Obowiązkiem producenta jest umieszczanie na opakowaniach spożywczych etykiet informujących między innymi o składzie produktu i występujących w nim alergenach. Jednak etykieta nie musi być nudnym spisem składników. Może być ciekawa wizualnie.

Przyciągające opakowania spożywcze – jak je wyprodukować?

Do produkcji opakowań spożywczych wykorzystuje się różnorodne technologie. Jej wybór zależy przede wszystkim od zastosowanego materiału. Obecnie dominują opakowania spożywcze z tworzyw sztucznych. Plastikowe opakowania przeważnie tworzy się poprzez termoforming lub formowanie wtryskowe.

Więcej na temat opakowań spożywczych dowiesz się tutaj: https://stark.pl/branze-cat/inne-produkty-spozywcze/

Termoforming umożliwia tworzenie opakowań o niemal dowolnych kształtach. Tym samym, projektant nie musi się ograniczać. Może stworzyć opakowanie o dowolnym designie, odpowiadającym potrzebom marketingowym danej firmy. Technologia polega na podgrzaniu folii do temperatury, w której uzyskuje elastyczność. Poprzez zastosowanie wysokiego ciśnienia oraz kopyta lub formy dochodzi do ukształtowania opakowania. Termoforming to technologia bardzo wydajna, umożliwiająca produkcję nawet kilkuset tysięcy opakowań dziennie.

Formowanie wtryskowe również opiera się na termoplastyczności tworzyw sztucznych. Podgrzane, rozpuszczone tworzywo umieszcza się w formie, dzięki czemu uzyskuje odpowiedni kształt. W ten sposób powstają opakowania spożywcze premium, o najwyższych właściwościach technicznych i estetycznych.

Estetyczna etykieta

Jak już wspomniano, istotny jest nie tylko design opakowania. Znaczenie ma również etykieta. Oczywiście bardzo ważny jest jej przemyślany projekt. Jednak równie istotne jest wykonanie etykiety, która prezentuje się solidnie i estetycznie. Aby osiągnąć pożądane rezultaty, stosuje się tak zwany In Mould Labelling – IML. Technologia IML polega na umieszczeniu etykiety w formie. Tym samym powstaje ona jednocześnie z opakowaniem, ostatecznie tworząc jego nieodłączną część.