Jakie są objawy zapchanego DPF

28 marca 2022 | Artykuł sponsorowany

Nowoczesne samochody z silnikiem diesla wyposażone są we filtr cząstek stałych. Najczęściej usterką filtra jest zapchanie DPF. W pojazdach, które posiadają na tablicy rozdzielczej odpowiednią kontrolę DPF informacja o jego zapchaniu jest wyświetlana. Jednak nie jest to obowiązkowa kontrolka, dlatego warto wiedzieć, co może wskazywać na usterkę, a także jak prawidłowo czyścić filtr DPF oraz dlaczego jest to tak istotne.

Jakie są objawy zapchanego DPF
Jakie są objawy zapchanego DPF

Jakie są objawy zapchanego DPF?

Zadaniem filtra DPF jest wyłapywanie drobinek sadzy i popiołów przelatujących przez układ wydechowy, a także ich neutralizacja. W momencie, kiedy cząstki zanieczyszczeń, które nie uległy spaleniu osiadają na filtrze staje się on zapchany i musi być poddany regeneracji.

Bardzo często zatkanie filtra DPF przejawia się poprzez problemy z mocą oraz większe zużycie paliwa. Zatkany DPF to również problemy z uruchomieniem silnika, ponieważ wytwarzanie jest duże ciśnienie w jednostce napędowej i układzie wydechowym, wtedy silnik może zostać zablokowany. Popularnymi objawami zapchanego DPF są także: kłopoty z turbosprężarką oraz zapach spalin wydobywający się z jednostki napędowej.

Dlaczego nie warto jeździć z zapchanym DPF?

Kontynuowanie jazdy z zapchanym filtrem DPF może skutkować poważnymi usterkami w samochodzie. Przede wszystkim musisz liczyć się z pogorszeniem komfortu twojej jazdy, ponieważ znacznym obciążeniom ulegnie jednostka napędowa oraz układ wydechowy. Korzystanie z pojazdu, który ma niedrożny filtr DPF i niepoddanie go od razu czyszczeniu może skutkować poważnymi kosztami związanymi z funkcjonowaniem pojazdu, a także poniesieniem kar. W przypadku zapchanego DPF może dojść do poważnego i kosztownego uszkodzenia silnika.

Dlaczego tak ważne jest prawidłowe działanie filtra DPF?

Prawidłowe działanie filtra DPF jest szalenie istotne w kwestii prawidłowego funkcjonowania pojazdu oraz dbaniu o środowisko. Ten konkretny filtr jest odpowiedzialny za mechaniczne oczyszczanie spalin z takich zanieczyszczeń jak sadza czy popiół. DPF ma za zadanie, by z mieszkanki spalin po spaleniu oleju napędowego odfiltrować wszystkie toksyczne i rakotwórcze substancje, pyły węgla czy cząsteczki metali. Dbanie o prawidłowe działanie filtra DPF zapobiega wydostawaniu się z pojazdu substancji negatywnie wpływających na organizm człowieka i środowisko.

„Jak sprawdzić, czy DPF nie jest zapchany?”

Najprościej sprawdzić kondycję DPF można dzięki kontrolce na tablicy rozdzielczej, jednak co zrobić kiedy jej nie ma? Możliwe jest to poprzez podłączenie samochodu do komputera diagnostycznego. Takie badanie polega na dokładnym określeniu różnicy ciśnień spalin przed i za filtrem, co pokazuje stopień jego napełnienia. Natomiast kontrola zapala się, kiedy filtr osiągnie 80% napełnienia, w takim przypadku potrzebne jest niezwłoczne udanie się do Profi Automotive - firmy specjalizującej się  w czyszczeniu filtra DPF.

Czyszczenie filtra zamiast wymiany DPF

O filtr DPF można zadbać, zanim zaczną się z nim problemy oraz usterki innych części, które będzie można rozwiązać jedynie w warsztacie samochodowym w kosztowny sposób. Zamiast kosztownej wymiany filtra można skorzystać z bezpiecznej regeneracji, tzn. profesjonalnego czyszczenia DPF. Jednym ze sposobów jest czyszczenie za pomocą metody hydrodynamicznej. Dzięki niej zostają usunięte wszystkie zanieczyszczenia, a żywotność filtra znacznie się przedłuża, przez co może on posłużyć jeszcze dłużej. Regeneracja filtra DPF to również dbanie o środowisko w stosunkowo niskiej cenie.