Jak sprawdzić wiarygodność nowego kontrahenta?
28 czerwca 2021 | Aktualizacja: 25 lipca 2024 | Artykuł sponsorowany | 3 min. czytania
Przezorny zawsze ubezpieczony – to powiedzenie powinno znajdować zastosowanie również w relacjach biznesowych. Zanim rozpoczniesz z kimś współpracę, powinieneś jak najlepiej go poznać. Dlaczego to takie ważne? Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta, aby nie wyjść na współpracy „jak Zabłocki na mydle”? Zapraszamy do lektury!

Sprawdzanie kontrahenta – dlaczego powinniśmy to robić?
Powód jest bardzo prosty – aby nie zostać oszukanym! Nieuczciwych partnerów biznesowych na rynku nie brakuje, dlatego warto zrobić wszystko, aby uniknąć problemów. Uzyskanie jak największej ilości informacji o potencjalnym partnerze biznesowym pomoże ci zminimalizować ryzyko utraty pieniędzy lub towarów, a także odpowiednio zabezpieczy cię przed odpowiedzialnością podatkową za działania oszusta. Zawiązanie współpracy z kontrahentem, o którym niewiele wiemy, niesie za sobą ogromne ryzyko, dlatego warto się uchronić przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami!
Gdzie znajdę informacje o kontrahencie?
W sieci istnieje wiele baz i wykazów, zarówno płatnych, jak i darmowych, w których znajdują się informacje na temat firm krajowych i zagranicznych. Dzięki nim dowiesz się, czy kontrahent zarejestrował działalność gospodarczą oraz czy jest podatnikiem VAT. Wystarczy podać podstawowe dane podmiotu. W zależności od rodzaju prowadzonej przez kontrahenta działalności, bezpłatne informacje na jego temat znajdziemy m.in. w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), Rejestrze Gospodarki Narodowej (REGON) i w wykazie podatników VAT i VAT UE.
Upewnij się, że nie ma długów!
Gdy już zweryfikujesz podstawowe informacje o kontrahencie, powinieneś również sprawdzić, czy nie figuruje on na liście dłużników. Jest to możliwe dzięki Rejestrowi Dłużników Niewypłacalnych, Biurom Informacji Gospodarczej czy wywiadowniom gospodarczym. Skorzystanie z pomocy tych podmiotów najczęściej wiąże się z koniecznością uiszczenia drobnej opłaty.
Stań się bardziej wiarygodny
Jeżeli zależy ci na pozyskaniu partnerów biznesowych, warto rozważyć sprawdzenie i tym samym udowodnienie wiarygodności swojej firmy. Na rynku znajdziesz wiele firm, zajmujących się oceną i wydawaniem dokumentów potwierdzających wiarygodność podmiotu.
- Postanowiliśmy skorzystać z firmy Creditreform Polska do weryfikacji naszej wartości Indeksu Zdolności Płatniczej. Zależy nam na tym, aby być wiarygodnymi dla potencjalnych partnerów biznesowych — mówi pan Arkadiusz z firmy Polstal, będącej hurtownią wyrobów hutniczych sprzedającą między innymi wyroby ze stali nierdzewnej, kotłowej i konstrukcyjnej, a także słupki stalowe ogrodzeniowe.
Tego rodzaju dokument z pewnością pomoże kontrahentowi w podjęciu decyzji o rozpoczęciu współpracy.
Jak widać, sprawdzenie informacji o kontrahencie nie jest ani czynnością czasochłonną, ani trudną. Warto poświęcić moment na dokładne zweryfikowanie wiarygodności potencjalnego partnera biznesowego, aby uniknąć mogących wyniknąć ze współpracy problemów!