Jak sprawdzić wiarygodność nowego kontrahenta?

28 czerwca 2021 | Aktualizacja: 25 lipca 2024 | Artykuł sponsorowany | 3 min. czytania

Przezorny zawsze ubezpieczony – to powiedzenie powinno znajdować zastosowanie również w relacjach biznesowych. Zanim rozpoczniesz z kimś współpracę, powinieneś jak najlepiej go poznać. Dlaczego to takie ważne? Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta, aby nie wyjść na współpracy „jak Zabłocki na mydle”? Zapraszamy do lektury!

Jak sprawdzić wiarygodność nowego kontrahenta?
Jak sprawdzić wiarygodność nowego kontrahenta?

Sprawdzanie kontrahenta – dlaczego powinniśmy to robić?

Powód jest bardzo prosty – aby nie zostać oszukanym! Nieuczciwych partnerów biznesowych na rynku nie brakuje, dlatego warto zrobić wszystko, aby uniknąć problemów. Uzyskanie jak największej ilości informacji o potencjalnym partnerze biznesowym pomoże ci zminimalizować ryzyko utraty pieniędzy lub towarów, a także odpowiednio zabezpieczy cię przed odpowiedzialnością podatkową za działania oszusta. Zawiązanie współpracy z kontrahentem, o którym niewiele wiemy, niesie za sobą ogromne ryzyko, dlatego warto się uchronić przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami!

Gdzie znajdę informacje o kontrahencie?

W sieci istnieje wiele baz i wykazów, zarówno płatnych, jak i darmowych, w których znajdują się informacje na temat firm krajowych i zagranicznych. Dzięki nim dowiesz się, czy kontrahent zarejestrował działalność gospodarczą oraz czy jest podatnikiem VAT. Wystarczy podać podstawowe dane podmiotu. W zależności od rodzaju prowadzonej przez kontrahenta działalności, bezpłatne informacje na jego temat znajdziemy m.in. w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), Rejestrze Gospodarki Narodowej (REGON) i w wykazie podatników VAT i VAT UE.

Upewnij się, że nie ma długów!

Gdy już zweryfikujesz podstawowe informacje o kontrahencie, powinieneś również sprawdzić, czy nie figuruje on na liście dłużników. Jest to możliwe dzięki Rejestrowi Dłużników Niewypłacalnych, Biurom Informacji Gospodarczej czy wywiadowniom gospodarczym. Skorzystanie z pomocy tych podmiotów najczęściej wiąże się z koniecznością uiszczenia drobnej opłaty.

Stań się bardziej wiarygodny

Jeżeli zależy ci na pozyskaniu partnerów biznesowych, warto rozważyć sprawdzenie i tym samym udowodnienie wiarygodności swojej firmy. Na rynku znajdziesz wiele firm, zajmujących się oceną i wydawaniem dokumentów potwierdzających wiarygodność podmiotu.

- Postanowiliśmy skorzystać z firmy Creditreform Polska do weryfikacji naszej wartości Indeksu Zdolności Płatniczej. Zależy nam na tym, aby być wiarygodnymi dla potencjalnych partnerów biznesowych — mówi pan Arkadiusz z firmy Polstal, będącej hurtownią wyrobów hutniczych sprzedającą między innymi wyroby ze stali nierdzewnej, kotłowej i konstrukcyjnej, a także słupki stalowe ogrodzeniowe.

Tego rodzaju dokument z pewnością pomoże kontrahentowi w podjęciu decyzji o rozpoczęciu współpracy.

Jak widać, sprawdzenie informacji o kontrahencie nie jest ani czynnością czasochłonną, ani trudną. Warto poświęcić moment na dokładne zweryfikowanie wiarygodności potencjalnego partnera biznesowego, aby uniknąć mogących wyniknąć ze współpracy problemów!