Czy rejestracja znaku towarowego zalegalizuje moją markę?

11 grudnia 2020 | Artykuł sponsorowany | 7 min. czytania

Rejestracja znaku towarowego to najlepszy sposób ochrony Twojej marki. Musisz jednak wiedzieć, że już na etapie postępowania przed Urzędem Patentowym konkurencja może sprzeciwić się Twojemu zgłoszeniu. Mało tego, nawet już zarejestrowany znak towarowy można unieważnić. Mając w ręku świadectwo ochronne oczywiście możesz czuć się pewniej, ale nie jest to równoznaczne z tym, że nie naruszasz cudzych praw. Ryzyko unieważnienia znaku da się jednak zminimalizować o czym piszę poniżej.

Czy rejestracja znaku towarowego zalegalizuje moją markę?
Czy rejestracja znaku towarowego zalegalizuje moją markę?

Czy skuteczna rejestracja znaku towarowego oznacza, że nie łamię prawa?

Niestety wielu przedsiębiorców tkwi w błędnym przekonaniu, że rejestracja znaku towarowego zalegalizuje ich markę. Mając w ręku świadectwo ochronne twierdzą, że uzyskali monopol na posługiwanie się daną nazwą i z całą pewnością nie naruszają praw osób trzecich.

Prawda jest taka, że ekspert w urzędzie patentowym nie jest w stanie wykryć wszystkich kolizji a niektórych, jako podobne znaku już zastrzeżone, w ogóle nie musi.

Postępowanie rejestrowe ma ujawnić ewentualne bezwzględne przeszkody rejestrowe. Do tej grupy przeszkód należy np. opisowość znaku towarowego. Nie zastrzeżesz więc znaku „super dentysta” na usługi ortodontów.

Jeśli na etapie sprzeciwowym, Twój konkurent posługujący się podobnym oznaczeniem nie wniesie sprzeciwu, urzędnik wyda pozytywną decyzję. Czy to oznacza, że nie naruszasz praw osób, które w porę nie zareagowały i nie zablokowały Twojego oznaczenia? Niestety Twoje działanie, świadome lub nieświadome, nie jest legalne.

Zobacz również:

Może, więc zrezygnować z rejestracji znaku towarowego?

Zastanawiasz się pewnie, po co w takim razie rejestrować znak towarowy, skoro w ten sposób nie zalegalizujesz swojej marki? Czy niezarejestrowany znak nie korzysta z żadnej ochrony? Oczywiście, że korzysta i pewnie nie odczujesz potrzeby zastrzeżenia nazwy firmy dopóki dojdzie do sporu.

A o to w dzisiejszych czasach nie trudno.

Gdy Twoja marka stanie się rozpoznawalna na rynku, nagle znajdzie się osoba, która opracowała dla Ciebie projekt firmowego logo. Wówczas okaże się, że to nie Tobie przysługują prawa autorskie do niego. Również konkurencja może próbować przejąć takie logo. Nie są rzadkością sytuacje, kiedy były pracownik czy wspólnik zgłasza cudzy znak towarowy na siebie.

Działanie na rynku bez zarejestrowanego znaku towarowego jest po prostu ryzykowne.

Łatwiejsze postępowanie dowodowe dzięki świadectwu ochronnemu

Zastrzeżenie nazwy nigdy nie da Ci pewności, że posługując się nią nie naruszasz cudzych praw. Na skutek rejestracji zyskasz jednak niepodważalny materiał dowodowy jakim jest świadectwo ochronne.

Gdy dojdzie do sporu, w prosty sposób wykażesz, że to właśnie Ty jesteś właścicielem danej nazwy lub logo. Dokument, który uzyskasz zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące rodzaju oznaczenia, obszaru ochrony oraz czasu jej trwania. Pamiętaj jednak, że nawet zarejestrowany znak towarowy można unieważnić. Czy da się jakoś zminimalizować to ryzyko?

Sprawdź, czy nie naruszasz cudzych praw do nazwy firmy.

Jeśli podjąłeś decyzję o zastrzeżeniu swojej nazwy firmy, pierwszym działaniem jakie powinieneś podjąć jest sprawdzenie, czy podobne nie funkcjonuje już w obrocie.

Brzmi banalnie, prawda? Od czego jest internet? Szybka analiza wyników wyszukiwania w narzędziach Google, porównanie podobnych grafik. Wielu przedsiębiorców myśli, że to wystarczy. A co z oznaczeniami, które powstały zanim życie przeniosło się do świata wirtualnego?

Pamiętaj, że zbyt pochopne działanie naraża Cię na spór sądowy o naruszenie cudzych praw oraz postępowanie przed urzędem patentowym o unieważnienie Twojego prawa. Sam nie jesteś w stanie precyzyjnie ocenić, czy nie zachodzi kolizja między wybrany przez Ciebie znakiem, a podobnym, który został już zastrzeżony.

Zanim wystąpisz z wnioskiem rejestrowym, zgłoś się do rzecznika patentowego. Profesjonalna analiza prawna Twojej marki zminimalizuje ryzyko wystąpienia sporu, czy to na etapie postępowania rejestrowego, czy już po jego zakończeniu.

Analiza prawna marki przez rzecznika patentowego

Badanie przeprowadzone przez rzecznika patentowego zminimalizuje ryzyko ewentualnych problemów w przyszłości. Jeżeli w następstwie takiej analizy dowiesz się czy na rynku są znaki podobne, które mogą ci zagrażać. A jeżeli takie się znajdą to rzecznik patentowy powie Ci jak możesz swój znak towarowy dostosować aby ewentualne kolizje obejść.

Całe badania trwa kilka dni i wymaga szerokiej wiedzy i doświadczenia. Dostęp do odpowiednich narzędzi (w tym specjalistycznego oprogramowania) oraz znajomość reguł kolizyjnych wypracowanych przez orzecznictwo sądowe pozwala rzecznikowi na o wiele bardziej precyzyjną analizę. Takie badanie nie jest obowiązkowe ale zalecane. Da Ci poczucie, że zrobiłeś wszystko, co możliwe, by działać zgodnie z prawem.

Darmowa weryfikacja dostępności nazwy i logo firmy

Samodzielnie jesteś w stanie zrobić badanie na identyczność. Urzędy Patentowe udostępniają swoje bazy za darmo. Dzięki temu możesz wstępnie sprawdzić czy nie ma ewidentnych kolizji. Analiza na podobieństwo jest dużo bardziej wymagająca. Kolizją mogą być dla Ciebie znaki towarowe przeznaczone do oznaczania podobnych towarów i usług. A za podobne uznawane są przykładowo gry i zabawki oraz odzież i akcesoria sportowe jak ochraniacze na piszczele. Co ciekawe nawet towar i usługa mogą być podobne. W jednym ze sporów uznano, że kosmetyki są podobne do usług sprzedaży kosmetyków czy usług salonów kosmetycznych.

Chcę Ci przez to pokazać, że taka analiza wymaga poświęcenia na to kilku godzin. Od tego przecież zależy to czy możesz czuć się bezpiecznie na rynku. Z dystansem podchodź do reklam darmowego badania. Nikt nie poświęci tyle czasu na darmową analizę co rzecznik patentowy, któremu za taką usługę zapłacisz.

Unieważnienie znaku towarowego

Istnieje kilka okoliczności, których zaistnienie może spowodować unieważnienie Twojego znaku towarowego. Mogą się one pojawić już w toku procedury rejestrowej.

Jeśli ekspert badający Twoje zgłoszenie wykryje jedną z bezwzględnych przeszkód rejestrowych, nie otrzymasz świadectwa ochronnego. Takimi okolicznościami są m.in. brak zdolności odróżniającej oznaczenia, nazwa opisowa, sprzeczna z dobrymi obyczajami, zawierająca symbole religijne, narodowe.

Oprócz tego na etapie sprzeciwowym Twój konkurent może przeciwstawić się rejestracji oznaczenia, jeśli używa podobnego lub takiego samego (tzw. przeszkoda względna).

Istnieją jednak przeszkody, których nie da się wykryć w toku postępowania. Przykładem jest zgłoszenie znaku towarowego do rejestracji w złej wierze tj. ze świadomością działania na czyjąś szkodę. Tak może się zachować np. Twój były wspólnik. Pamiętaj, że unieważnienie jest możliwe także po zakończeniu postępowania. Termin na wystąpienie z takim zarzutem to 5 lat od chwili powzięcia wiadomości o naruszeniu.

Zastrzeżenie znaku towarowego nie zalegalizuje Twojej marki.

Nikt nie zagwarantuje Ci, że mając w ręku świadectwo ochronne nie naruszasz cudzych praw. Dokument ten będzie jednak Twoją deską ratunku, gdy dojdzie do sporu. To niepodważalny dowód na to, że to Ty jesteś właścicielem oznaczenia. Ryzyko wydania decyzji odmownej przez urząd oraz unieważnienia Twojego znaku po zakończeniu postępowania możesz w prosty sposób zminimalizować. Skorzystaj z pomocy rzecznika patentowego, który przeprowadzi dla Ciebie profesjonalną analizę prawną Twojej marki.