Wniosek o Tymczasowy Profil Zaufany

Aktualizacja: 5 czerwca 2020



Co to jest Tymczasowy Profil Zaufany?

Tymczasowy Profil to ograniczona wersja Profilu Zaufanego, stworzona na potrzeby składania wniosków w dobie pandemii koronawirusa, kiedy nie możemy skorzystać z weryfikacji osobistej w punktach. Taki profil ważny jest przez 3 miesiące i nie wymaga weryfikacji poprzez bankowość elektroniczną lub osobistą wizytę w punkcie.

Czym się różni Tymczasowy Profil Zaufany od "zwykłego"?

Są dwie zasadnicze różnice:

  1. Okres ważności
  2. Sposób weryfikacji
  Profil Zaufany Tymczasowy Profil Zaufany
Ważny przez

3 LATA

  • następnie samodzielnie przedłużany
3 MIESIĄCE
  • nie można samodzielnie przedłużyć, kolejny powinien być Profilem Zaufanym
  • może być przedłużony automatycznie, jeśli w kraju nadal będą obowiązywać ograniczenia związane z pandemią
Weryfikacja
  • bankowość online
  • wizyta w punkcie potwierdzającym
  • wideo-rozmowa z urzędnikiem

Kto może założyć Tymczasowy Profil Zaufany?

Tymczasowy Profil mogą założyć osoby, które:

  1. ukończyły 13 lat i mają pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby ubezwłasnowolnione i małoletni poniżej 13 r.ż. nie mogą założyć PZ ani TPZ),
  2. posiadają numer PESEL niezbędny przy rejestracji wniosku,
  3. posiadają lub posiadały dowód osobisty wydany w kraju,
  4. legitymują się ważnym dokumentem tożsamości: dowodem osobistym lub paszportem (niezbędne do weryfikacji)
  5. nie mogą założyć Profilu Zaufanego z weryfikacją poprzez bankowość internetową (bo na przykład nie ma ich banku na liście).

Jakie sprawy można załatwić poprzez Tymczasowy Profil Zaufany (TPZ)?

Dokładnie takie same, jak z pełnoprawnym Profilem Zaufanym. Korzystając z TPZ zalogujesz się m.in. do:

  • serwisu Emp@tia, gdzie złożysz wnioski:
    • świadczenie 500+
    • becikowe
    • świadczenie 300+
    • świadczenia rodzicielskie
    • Karta Dużej Rodziny
    • świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego
  • Internetowego Konta Pacjenta
    • gdzie wyświetlisz swoją historię wizyt w placówkach NFZ
    • historię recept itp.
  • PUE ZUS - Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
  • platformy ePUAP, gdzie złożysz wnioski m.in. o:
    • odpisy aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)
    • dowód osobisty
    • Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ
    • rejestrację pojazdu
  • portalu podatkowego (np. w celu złożenia zeznania podatkowego PIT online)
  • portalu dla przedsiębiorców biznes.gov.pl czy prod.ceidg.gov.pl
  • i wiele innych

Jak założyć Tymczasowy Profil Zaufany krok po kroku?

Jeśli nie masz możliwości założenia zwykłego Profilu Zaufanego z weryfikacją przez swój bank online, możesz, na czas pandemii koronawirusa, skorzystać z weryfikacji poprzez wideo-rozmowę z urzędnikiem. Oto czynności krok po kroku, jakie należy wykonać:

Złóż wniosek o Tymczasowy Profil Zaufany

Kliknij w poniższy link i przejdź na stronę rejestracji moj.gov.pl/Tymczasowy-Profil-Zaufany

  1. KROK: ustal swój login i hasło do profilu i zapamiętaj je dobrze
  2. KROK: Wpisz swoje dane osobowe, takie jak: imię, nazwisko, PESEL
  3. KROK:
    1. Wpisz dane kontaktowe, potrzebne do weryfikacji Twoich wniosków:
      • numer telefonu komórkowego, na który będziesz otrzymywać SMS-y z kodami do autoryzacji wniosków,
      • adres e-mail, na który będziesz otrzymywać wiadomości o statusie sprawy
    2. Ustal sposób, w jaki urzędnik może się z Tobą połączyć:
      • wybierz darmową aplikację, z której możesz skorzystać (Skype, Microsoft Teams)
      • wybierz przedział godzinowy, w którym urzędnik może się z Tobą skontaktować
      • zaakceptuj przepisy i regulaminy
  4. KROK: Sprawdź swoje dane i wpisz kod weryfikacyjny, który otrzymałeś SMS-em na podany wcześniej numer telefonu.

Gotowe! Teraz poczekaj kilka dni na kontakt ze strony urzędnika. W międzyczasie przygotuj się do rozmowy.

Przygotuj się do wideo-rozmowy z urzędnikiem

Urzędnik skontaktuje się z Tobą za pomocą wskazanej we wniosku aplikacji, w godzinach, które wybrałeś. Do weryfikacji będziesz potrzebować poniższych informacji:

  • numer wniosku - sprawdź w skrzynce pocztowej adresu e-mail, który podałeś podczas rejestracji. Na niego właśnie otrzymałeś potwierdzenie złożenia wniosku wraz z jego numerem
  • ważny dokument potwierdzający tożsamość - może to być paszport lub dowód osobisty. Urzędnik podczas rozmowy porówna Twój wizerunek ze zdjęciem, jakie ma w systemie Rejestru Dowodów Osobistych. Poprosi Cię również o okazanie dowodu tożsamości do kamery tak, aby mógł odczytać dane, łącznie z datą ważności.

Po potwierdzeniu przez Ciebie aktualności danych zawartych we wniosku oraz przez urzędnika, że jesteś osobą, za którą się podajesz - Twój Tymczasowy Profil Zaufany zostanie potwierdzony i będziesz mógł z niego w pełni korzystać przez kolejne 3 miesiące. Potwierdzenie otrzymasz również na swój adres e-mail.


Sprawdź kto przyjmuje wnioski o tymczasowy profil zaufany w Twojej miejscowości

Sprawdź listę miejscowości gdzie można złożyć wniosek Tymczasowy Profil Zaufany

Wyślij przez internet wniosek o tymczasowy profil zaufany

Profil Zaufany
Rejestracja Profilu Zaufanego