Wniosek o dopisanie do spisu wyborców
Aktualizacja: 29 lipca 2020
Czym jest wniosek o wpisanie do rejestru wyborców?
Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców mogą składać wszystkie osoby, które mieszkają na stałe w miejscu innym niż miejsce zameldowania lub nigdzie nie są zameldowane, ale wciąż chcą oddać swój głos.
Kto może złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców?
Zainteresowany musi spełnić następujące warunki:&
- ukończony 18 rok życia,
- posiadanie praw wyborczych,
- dana osoba mieszka na stałe w miejscu, w którym nie jest zameldowana lub w ogóle nie jest zameldowana, ale stale przebywa w określonym miejscu.
Jakie dokumenty są wymagane?
Aby być wpisanym do rejestru wyborców, należy przygotować odpowiedni wniosek, deklarację i kserokopię dokumentu potwierdzającego tożsamość np. dowodu osobistego. Wnioski o wpisanie do rejestru wyborców dostępne są na rządowej stronie.
Zdarza się, że urzędnik prosi o dostarczenie dokumentów potwierdzających pobyt w danym miejscu, np. umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania czy rachunek za prąd. Warto zadbać o ich dostarczenie, aby przyspieszyć proces weryfikacji.
Gdzie złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców?
Po skompletowaniu wszystkich dokumentów, należy dostarczyć je do urzędu gminy, w której mieszkasz.
Do kiedy można złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców?
Data składania wniosków uzależniona jest od daty organizowania wyborów i terminu realizacji wniosku. Należy pamiętać, że decyzja o wpisaniu danej osoby do rejestru wyborców zajmuje 5 dni roboczych.
Co w przypadku odmowy?
W przypadku odmowy wpisania do rejestru wyborców każdy obywatel może złożyć skargę. Należy napisać ją samodzielnie, a następnie złożyć u prezydenta, burmistrza lub wójta danego miejsca. Skargę trzeba złożyć w ciągu trzech dni od otrzymania odmowy urzędnika.
Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców - przez Internet
Jeżeli chcesz dopisać się do rejestru wyborców bez wychodzenia z domu, potrzebujesz jedynie profilu zaufanego i kilku chwil na wypełnienie wniosku.
Czego potrzebujesz by złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców?
Aby złożyć przez Internet wniosek o wpisanie do rejestru wyborców, potrzebujesz:
- danych do logowania do profilu zaufanego wraz z numerem telefonu komórkowego,
- skanu/zdjęcia dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Dokumenty, takie jak: umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania czy rachunek za prąd - przyspieszają proces wpisywania do rejestru wyborców, więc jeśli chcesz ułatwić pracę urzędnikowi, warto dołączyć ich skany.
Jak znaleźć się w rejestrze wyborców?
- Zaloguj się na swój profil zaufany.
- Zaznacz obywatelstwo.
- Wybierz urząd gminy, w której mieszkasz lub przebywasz na stałe.
- Podaj nazwę i numer dokumentu tożsamości, a następnie dołącz jego skan lub zdjęcie.
- Po dodaniu zdjęcia, można dodać skany innych dokumentów, takich jak: umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, rachunek za prąd, umowa o pracę czy karta mieszkańca.
- Podaj swój adres stałego miejsca zamieszkania/przebywania i zaznacz, że mieszkasz pod tym adresem.
- Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie - potwierdzenie o złożeniu wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
- Ostatnim etapem jest oczekiwanie na decyzję urzędu - wpis do rejestru nie jest automatyczny.
Czas oczekiwania na decyzję urzędnika wynosi 5 dni od daty złożenia wniosku.
Gdzie można złożyć wniosek wpisanie do rejestru wyborców w Twojej miejscowości?
Sprawdź listę miejscowości gdzie można złożyć wniosek Wpisanie do rejestru wyborców
Wyślij przez internet wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
Profil Zaufany

Rejestracja Profilu Zaufanego
Administrator serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje zawarte na stronach serwisu były aktualne, poprawne i kompletne. Administrator nie ponosi jednak odpowiedzialności za stosowanie udostępnianych wzorów dokumentów, a użytkownik na własną odpowiedzialność posługuje się zamieszczonymi w serwisie informacjami i dokumentami.