Bon energetyczny to kolejny pomysł rządu na rekompensatę rosnących cen ogrzewania i energii elektrycznej. Kto będzie mógł skorzystać z jednorazowego świadczenia? Jakie kryteria należy spełniać, aby je otrzymać? Kiedy i gdzie złożyć wniosek oraz jakie dokumenty należy do niego dołączyć? Odpowiedzi znajdują się w poradniku.
Dla kogo bon energetyczny?
Jednorazowe świadczenie przygotowano z myślą o wszystkich, którzy mierzą się z problemem zapłaty rachunków za energię. Bon energetyczny ma trafić do najbardziej potrzebujących, aby wspomóc ich domowy budżet w erze wciąż rosnących cen. Ma być to również rekompensata za częściowe odmrożenie cen prądu po 1 lipca 2024 roku.
Kto może ubiegać się o bon energetyczny w Częstochowie?
O świadczenie mogą starać się gospodarstwa domowe, w których dochód na osobę nie przekracza:
- 2500 zł - w przypadku gospodarstw jednoosobowych,
- 1700 zł - w przypadku gospodarstw wieloosobowych.
Pod uwagę brana jest wysokość przeciętnego dochodu za 2023 rok.
Przekroczenie kryterium dochodowego nie wyklucza otrzymania wsparcia. W wyliczaniu wysokości świadczenia stosowana będzie zasada „złotówka za złotówkę” - kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę przekroczenia progu dochodowego. Minimalna kwota bonu może wynosić 20 zł - świadczenia o niższej wartości nie będą przyznawane.
Ile wynosi bon energetyczny?
Wysokość świadczenia będzie zależna od liczby osób w gospodarstwie domowym, a także od źródła ogrzewania.
W ramach bonu energetycznego można otrzymać:
- 300 zł - w przypadku gospodarstw jednoosobowych,
- 400 zł - w przypadku gospodarstw składających się z 2-3 osób,
- 500 zł - w przypadku gospodarstw składających się z 4-5 osób,
- 600 zł - w przypadku gospodarstw składających się z co najmniej 6 osób.
Powyższe kwoty zostaną powiększone o 100% w przypadku gospodarstw domowych, w których korzysta się ze źródła ogrzewania zasilanego energią elektryczną, np. pompy ciepła czy pieca akumulacyjnego. Wówczas bon energetyczny wyniesie:
- 600 zł - w przypadku gospodarstw jednoosobowych,
- 800 zł - w przypadku gospodarstw składających się z 2-3 osób,
- 1000 zł - w przypadku gospodarstw składających się z 4-5 osób,
- 1200 zł - w przypadku gospodarstw składających się z co najmniej 6 osób.
Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego ustalana jest na dzień składania wniosku o bon energetyczny.
Wniosek o bon energetyczny Częstochowa
Wymagane dokumenty
Należy złożyć wniosek, aby uzyskać bon energetyczny. Aby go poprawnie wypisać, wymagane są poniższe informacje:
- dane wnioskującego i członków gospodarstwa domowego:
- imiona,
- nazwiska,
- adres zamieszkania lub pobytu,
- numer PESEL - jeżeli został nadany; jeżeli go nie posiada, należy podać obywatelstwo ⭢ dowiedz się, jak uzyskać numer PESEL w Częstochowie lub obywatelstwo w Częstochowie,
- seria i numer dowodu osobistego ⭢ dowiedz się, jak wyrobić dowód osobisty w Częstochowie,
- numer telefonu lub adres mailowy wnioskującego - opcjonalnie.
- dane dotyczące dochodów członków gospodarstwa domowego,
- dane głównego źródła ogrzewania,
- numer rachunku bankowego oraz imię i nazwisko jego właściciela - jeżeli bon energetyczny ma zostać wypłacony na konto bankowe,
- oświadczenie o zgodności z prawdą podanych danych,
- informacje niezbędne do ustalenia i weryfikacji dochodów członków gospodarstwa domowego.
Jeżeli wniosek o przyznanie bonu energetycznego dla tego samego gospodarstwa domowego złożyła więcej niż jedna osoba, zostanie ono przyznane wnioskującemu, który zrobił to jako pierwszy.
Jako załączniki do wniosku należy dołożyć zaświadczenie o dochodach, a także rachunki za energię elektryczną, jeżeli źródło ogrzewania jest z nią związane.
Jak złożyć wniosek o bon energetyczny w Częstochowie?
Wniosek trzeba kierować do władz miejscowości Częstochowa - w większości gmin wnioski przyjmują placówki OPS.
Można to zrobić na 3 sposoby:
- osobiście, w Ośrodku Pomocy Społecznej w Częstochowie,
- pocztą na adres właściwej jednostki,
- elektronicznie, przez aplikację mObywatel - wymagane posiadanie podpisu kwalifikowanego lub podpisu zaufanego.
Kiedy złożyć wniosek o bon energetyczny?
Wnioski będą przyjmowane od 1 sierpnia 2024 roku do 30 września 2024 roku. Formularze złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane.
Ile czeka się na rozpatrzenie wniosku o wypłatę bonu energetycznego?
Organ ma 60 dni na rozpatrzenie wniosku od dnia jego prawidłowego złożenia.
Jeżeli wnioskujący wskazał we wniosku adres poczty elektronicznej, mailowo otrzyma informację o decyzji w sprawie przyznania świadczenia. Jeżeli nie — podczas składania dokumentów organ poinformuje wnioskującego o możliwości odebrania decyzji o przyznaniu świadczenia.
Czy można się odwołać od decyzji organu?
Wnioskujący może w ciągu 14 dni od wydania decyzji złożyć od niej odwołanie do organu rozpatrującego wnioski. Może ono dotyczyć również korekty wysokości bonu energetycznego.