Czemu niektórym uczniom trudniej uczyć się matematyki?

5 października 2022 | Artykuł sponsorowany | 4 min. czytania

Chyba nie ma drugiego tak kontrowersyjnego przedmiotu w szkole, jak matematyka. Dlaczego? Ponieważ „królowa nauk” dzieli uczniów na tych, którzy radzą sobie z nią bez problemów oraz tych, którym zawsze jest „pod górkę” z obliczeniami. Sprawdzając wyniki egzaminu ósmoklasisty i matur, można odnieść wrażenie, że ta druga grupa jest dziś znacznie liczniejsza.

Czemu niektórym uczniom trudniej uczyć się matematyki?
Czemu niektórym uczniom trudniej uczyć się matematyki?

Dlaczego właściwie niektórzy uczniowie mają takie problemy z matematyką?

Powody, dla których nauka matematyki do prawdziwe wyzwanie

Od wielu lat uczniowie uważają matematykę za najtrudniejszy przedmiot szkolny, z jakim przychodzi im się mierzyć w ciągu 12 lat obowiązkowej nauki. Doświadczenie pokazuje, że przyswajanie materiału z matmy wcale nie jest takie łatwe. Rodzice często winią wówczas nauczyciela, który nie poświęca należycie dużo czasu na wytłumaczenie zagadnień matematycznych.

Rozwiązaniem tego problemu mogą być indywidualne lekcje z matematyki, które mają sporo zalet w porównaniu do zajęć szkolnych. Przykładowo, sięgając po korepetycje z BUKI, uczniowie mogą liczyć na wysokiej jakości wsparcie jeden-na-jeden. Wówczas, pełna uwaga nauczyciela poświęcona jest jednej osobie, a nie dwudziestoparoosobowej klasie.

Zanim jednak sięgniesz po korepetycje z matematyki dla swojego dziecka, warto zastanowić się, co może powodować jego trudności w nauce. Poniżej zebraliśmy kilka z najczęściej pojawiających się kłopotów, z jakimi borykają się uczniowie w szkołach.

Problemy z koncentracją

Matematyka to przedmiot, który wymaga nieco więcej zrozumienia, a także skupienia i koncentracji. Tylko wówczas udaje się odpowiednio wykonać wszystkie obliczenia, a także prześledzić każdy krok złożonych równań.

Tymczasem okazuje się, że uczniowie nie radzą sobie z dłuższą koncentracją, przez co nie są w stanie działać schematycznie krok po kroku. To z kolei sprawia, że tracą zainteresowanie przedmiotem, jak również zmniejsza się ich pewność siebie. W efekcie, uczniowie tacy zostają „w tyle” za swoimi kolegami z klasy.

Brak zrozumienia materiału

Nie ukrywajmy – nie każde dziecko ma predyspozycje do tego, żeby zostać kolejnym einsteinem. Czasami najzwyczajniej w świecie trzeba poświęcić nieco więcej czasu, żeby zrozumieć materiał. Tym bardziej, gdy w grę wchodzi matematyka, gdzie skomplikowanych zagadnień jest całe mnóstwo.

Oglądanie, jak nauczyciel rozwiązuje zadanie na tablicy, może budować pewność siebie. Jednakże, samodzielnie powtórzenie tych kroków na innych danych to już kompletnie inna bajka. Brak zrozumienia materiału przekłada się na zaległości w nauce, a te najłatwiej nadrobić dzięki indywidualnym korepetycjom.

Predyspozycje umysłowe

Nowoczesna nauka dowodzi, że każde dziecko posiada swój unikatowy zestaw indywidualnych umiejętności, upodobań, a także predyspozycji. Uczniów dzieli się w ten sposób na dwie główne grupy, które lepiej wykorzystują jedną z półkul mózgu:

Prawa półkula odpowiada za kreatywność i ekspresję, więc uczniowie pracujący tą częścią mózgu lepiej radzą sobie z językami czy zajęciami manualnymi.

Lewa półkula odpowiada za analizy i rozwiązywanie problemów, stąd ułatwia rozumienie matematyki oraz przedmiotów ścisłych.

Wiele wskazuje na to, że uzdolnieni humaniści nie będą najlepszymi matematykami, co działa również w drugą stronę. Jest to jednak stosunkowo świeże spojrzenie, więc nie należy traktować tych badań w 100% poważnie.

Matematyka nie musi być taka trudna!

Na koniec warto podkreślić, że uczniowie mogą sięgnąć po profesjonalne wsparcie w zakresie nauki matematyki. Indywidualne korepetycje to najlepsze, co może spotkać każdego, kto nie radzi sobie z obliczeniami. Dzięki lekcjom z korepetytorem można znacznie lepiej zrozumieć zawiłości „królowej nauk”.